Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

4.2.10

Kesan air mani didakwa milik Anwar

KUALA LUMPUR 3 Feb. - Pihak pendakwaan akan membuktikan bahawa kesan air mani daripada spesimen yang diambil dari dubur Mohd. Saiful Bukhari Azlan telah disahkan Jabatan Kimia sebagai kepunyaan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden ketika membuka tirai pendakwaan menyatakan, pengesahan itu dibuat selepas sampel-sampel tisu termasuk dari bahagian luar dan dalam dubur bekas pembantu Anwar itu diambil oleh doktor untuk pemeriksaan ujian asid deoksiribonukleik (DNA).

Menurut beliau, pihak pendakwaan juga akan membuktikan kesalahan tertuduh melampaui keraguan munasabah melalui keterangan langsung daripada pemuda itu sendiri.

Timbalan Kanan Pendakwa Raya itu turut menyatakan, pembuktian juga akan dibuat melalui keterangan forensik daripada doktor-doktor dan ahli kimia di samping keterangan mengikut keadaan serta keterangan dokumentari.

Terdahulu, ucapan pembukaan pendakwaan itu menyentuh keterangan mengenai arahan tertuduh di pejabatnya kira-kira pukul 10.30 pagi, 26 Jun 2008 yang meminta Mohd. Saiful Bukhari pergi ke Kondominium Desa Damansara pada pukul 2.30 petang hari yang sama.

Mohd. Saiful Bukhari yang ketika itu merupakan pembantu khas tertuduh telah keluar dari pejabat kira-kira pukul 1.45 petang dan tiba di kondominium berkenaan kira-kira pukul 3 petang.

Menurut Mohd. Yusof yang mengetuai pasukan pendakwaan, ketika di kondominium tersebut, Mohd. Saiful Bukhari telah menuju ke unit 11-5-1 yang terletak di tingkat lima.

"Apabila Mohd. Saiful Bukhari masuk ke dalam unit kondominium tersebut, dia melihat tertuduh sedang duduk di meja makan seorang diri.

"Di unit kondominium ini, Mohd. Saiful Bukhari telah diliwat oleh tertuduh. Mohd. Saiful Bukhari meninggalkan unit tersebut kira-kira pukul 4 petang," katanya.

Seterusnya, kata beliau, pada 28 Jun 2008, pemuda itu telah membuat laporan polis di Balai Polis Travers berhubung kejadian liwat tersebut.

Pada hari yang sama juga, menurut Mohd. Yusof, Mohd. Saiful Bukhari telah membuat pemeriksaan doktor di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Selepas selesai membacakan ucapan pembukaan tersebut, Mohd. Yusof meminta izin supaya pertuduhan dibacakan semula oleh jurubahasa kepada tertuduh.

Ketika diminta pengakuannya, Anwar yang berdiri di kandang tertuduh dengan nada tegas menyatakan:

"Tuduhan jahat, fitnah Yang Arif, evil frivoluos lies by those in power, they are using the prosecution for the purpose (penipuan remeh oleh mereka yang berkuasa, mereka menggunakan pihak pendakwaan untuk tujuan tertentu)."

Ketua Pembangkang berusia 63 tahun itu menghadapi tuduhan meliwat Mohd. Saiful Bukhari, 25, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No. 99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini antara pukul 3.01 hingga 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Pertuduhan terhadapnya mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu kini dibebaskan dengan jaminan RM20,000.

Lebih 20 saksi disenaraikan oleh pihak pendakwaan dalam perbicaraan yang dijalankan di hadapan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah.

Utusan Malaysia

Tiada ulasan: