Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

20.6.13

Imigran dapat kerakyatan, jadi SU cawangan Umno


 
RCI SABAH Suruhanjaya siasatan diraja berhubung kes imigran hari ini diberitahu bahawa seorang warga Filipina yang memasuki Sabah menerima kad pengenalan biru dengan cara meragukan dan seterusnya menjadi seorang setiausaha Umno cawangan.
Shukur Abdullah, 53, berkata beliau tiba di Kudat bersama ibu saudaranya dengan menaiki bot pada 1976 sebagai seorang pelarian sewaktu konflik di selatan Filipina.

Setibanya di Kudat, Shukur berkata beliau memperolehi IMM13, satu dokumen untuk pelarian, selain pas bekerja dan seterusnya mengahwini seorang warga Filipina pada 1982.

Permohonannya untuk mendapatkan kad pengenalan hijau untuk taraf penduduk sementara ditolak namun cubaan keduanya, kali ini untuk mendapatkan kad pengenalan biru yang membawa taraf kewarganegaraan diluluskan.

“Saya menggunakan surat akuat dengan sokongan ketua kampung saya untuk permohonan itu,” katanya yang menambah, beliau menerima kad pengenalan biru kurang setahun selepas membuat

Tiada ulasan: