Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

21.6.13

Kuala Lumpur antara 10 Bandaraya paling bahaya di dunia?

Kuala Lumpur adalah bandaraya keenam paling berbahaya di dunia, demikian apa yang dipaparkan dalam laman web 10awesome.com. yang entah siapa pemiliknya..



Menerusi posting bertajuk '10 Bandaraya Berbahaya di Dunia', San Pedro Sula, Honduras disenaraikan sebagai bandar yang paling berbahaya diikuti dengan Ciudad Huarez di Mexico, Maceio di Brazil, Acapulco di Mexico dan Sharm el Sheikh di Mesir.

"Pada masa ini, ibu negera ini (Kuala Lumpur) dikatakan salah satu bandar yang paling berbahaya di dunia. Kadar jenayah meningkat sebanyak 70 peratus dalam tempoh tiga tahun yang lalu," demikian menurut kenyataan laman web itu.


http://10awesome.com/10-dangerous-cities-in-the-world/

Bagaimanapun penulis yang hanya dikenali sebagai Deaa tidak menyatakan maklumat lain sebagai sokongan terhadap dakwaan berkenaan.

Berikutan itu satu kenyataan telah dikeluarkan dalam FaceBook PDRM menafikan dakwaan penulis itu..

MAKLUMAT PALSU: Dakwaan sebuah laman sesawang yang menyenaraikan bandaraya Kuala Lumpur sebagai antara 10 bandar paling berbahaya di dunia adalah TIDAK BENAR SAMA SEKALI.

Orang ramai diminta supaya tidak semudahnya mempercayai dan menyebarkan maklumat yang tidak sahih daripada laman sesawang tersebut tanpa merujuk terlebih dahulu daripada pihak polis.

Warga Malaysia juga haruslah menjadi penyebar maklumat yang bertanggungjawab dan beretika dengan memastikan sebarang maklumat yang diperoleh dan ingin dikongsi adalah daripada sumber yang rasmi.

Sepanjang tempoh 3 tahun iaitu dari tahun 2010 hingga 2012, PDRM berjaya mengurangkan jenayah indeks di Kuala Lumpur sebanyak 31.8%, hasil usaha berterusan pihak polis dalam menangani isu jenayah di bandaraya tersebut.

Macai tentu kata ini mesti Red Bean Army punya kerja ataupun penulis yang memburuk-burukkan Kuala Lumpur ni sahabat Anwar Ibrahim.?

-http://darisungaiderhaka.blogspot.com

Tiada ulasan: