Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

24.5.08

Pulau batu putih: Minyak masak habis, lauk tak sodap

Dilulus terbit pada Saturday, May 24 @ 11:51:06 MYT oleh SongkokPutih Oleh tutuhjang"

Maknanya, satu pekerjaan sia-sia yang dilakukan oleh orang yang bukan pakarnya, akhirnya duit pamboli minyak abih, lauk tak sodap, tukang masak yang tak roti (mengerti) memasak ponek jo, yo bangang.

Masalah kalah menang dalam mahkamah, bukan sangat ditentukan oleh benar atau salah perkara tersebut, tapi kepakaran menghujah didukung fakta yang meyakinkan. Maka dalam mana-mana perbicaraan keupayaan 'loyar' dalam berhujah adalah amat penting dalam menentukan kalah menang tersebut.

Mari kita amati dengan teliti siapa mereka yang berhujah, delegasi Singapura :

1 S Jayakumar, Timbalan Perdana Menteri
2 Chao Hick Tin, Peguam Negara
3 Prof Tommy Koh,

ejendelegasi malaysia :

1 Tan Sri Rastam Mohd Isa, KSU Kementerian Luar
2 Datuk Hamsan Saringat, wakil kerajaan Johor
3 Tan Sri Abdul Gani Patail, Peguam Negara
4 Tan Sri Abdul Kadir Mohamad, ejen
5 Datuk Noor Farida Ariffin, ejen bersama.

Saya melihat beberapa perkara dari segi delegasi ini iaitu :1 regu delegasi Singapura terdiri dari wakil kerajaan S Jaya Kumar yang berjawatan Timbalan Perdana Menteri, bandingkan dengan kerajaan Malaysia yang diwakili oleh Tan Sri Rastam Mohd Isa sekadar KSU Kementerian Luar ditambah dengan Datuk Hamsan Saringat wakil kerajaan Johor barangkali sekadar membawa fail jo

2 Singapura dan Malaysia sama-sama diwakili oleh Peguam negara, keadaan ini seimbang, tapi masalah kualitinya perlu dikaji.

3 Ejen Singapura Prof Tommy Koh dan ejen Malaysia TS A Kadir Mohd dicapur dengan ejen bersama Datuk Noor Farida. Di sini kelihatan Singapura menampilkan orang yang memang lebih pakar dan jawatan profnya membawa kepada rasmi kerja berorientasikan penyelidikan.Dari ketiga-tiga perkara yang disebut di atas, didapati :

1 Singapura lebih serius dan bersungguh-sungguh untuk memenangi perbicaraan dengan meletakan TPM sebagai ketua rombongannya berbanding Malaysia yang meletakan KSU jo.

2 Kekuatan utama penghujahan tentu terletak di tangan ejen (botul ko tu Jang) Singapura diwakili seorang profesor yang sudah tentu pakar perundangan-undangan berbanding Malaysia diwakili TS A Kadir Mohd dan Datuk Farida, den tak ponah dongapun salamo ni kehebatan mereka.

Dapatan di atas boleh dirumuskan bahawa sebenarnya kita di peringkat awal telah kalah, kemudian cara pemberitaan tv1 yang beriya-iya sangat kita mesti mematuhi keputusan ICJ sudah membayangkan bahawa kita akan kalah dalam perbicaraan tersebut.

Jadi, bayangkanlah bapo minyak masak dah habih untuk melakukan penyelidikan kes selama bertahun-tahun, akhirnya lauk tak sodap sobab tukang masak tak pandai.Mako, bukan batu jo yang putih doh Jang, den pun berputih matolah salamo-lamo de.

Jadi kalau Pulau Batu Putih boleh mereka menangi, maka tak mustahil Wilayah Iskandar nanti juga akan mereka menangi dalam perbicaraan ICJ tahun 2050.Soba jo lah den Jang.TUTUH SAMPAI MONANG "

Tiada ulasan: