Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

4.4.08

Noritta ooo Noritta

Selain Ilahi yang tahu segala tentang misteri pembunuhan Noritta ini, tentunya arwah Noritta sendiri. Pembunuhan yang tanpa saksi kukuh, jika ada pun berselindung dengan perundangan yang tidak telus memang memeningkan kita.

Kes yang dah melarat berlarutan terlalu lama kini mahu dibuat rayuan kembali pasti tambah rumit. Apatah lagi ada mereka yang terlibat dalam penyiasatan tidak jujur & amanah. Bahan bukti pun telah ada dimusnahkan. Memang Geladangan.

Seperti pengakuan Hanif Basree; dia pernah berzina dengan Noritta pun Pej. Agama kita tidak bertindak. Bertindak pun apakah hukuman itu adil & mengikut hudud agama Islam.

Memang kita ini duduk di negara Islam yang serba serbi bagaikan mempermainkan perundangan Islam. Bab hukuman zina ini terutamanya. Kita denda si penzina memang tidak memberi kesan. Maka itu memang namanya saja kita ini muslim, ramai sangat tak takut berzina. Semua tahu bagi mereka yang telah berumah tangga hukumannya rejam sampai mati. Berapa ramai@banyak bangkai bernyawa di dunia ini, penzina yang sekadar didenda; Yes! sebab kita perlekehkan perundangan Islam.

Perlulah diingat janji Allah SWT itu memang tepat, pembalasan penzina itu memang terusan terlaksana dalam tanpa kesedaran kita. Di dunia Allah SWT telah menjanjikan perbagai pembalasan penzina. Di akhirat apatah lagi. Sila rujuk ini dalam ajaran Islam agama kita.

Yang paling kita takut sekarang ini, jika negara kita terusan tidak telus dalam perundangannya; Bala akan menimpa kita. Bala itu buat semua tak kira kita ini ummah bagaimana. Bala tsunami yang melanda Acheh umpamanya memang banyak berkait dengan zina. Ini pengakuan dari sahabat saya yang ramai di sana. Malahan kawan saya sendiri menceritakan; jenazah perempuan yang jadi mangsa tsunami kebanyakkan kemaluan mereka tersumbat kayu & bahan tajam yang lain.

Jangan risaulah jika memang kita ini orang beriman & ingin tahu sangat siapa dia manusia misteri yang berlindung di sebalik perundangan kita yang boleh dibeli ini. Tunggulah di Hari Pembalasan. Yang penting kita jadi manusia baik, jangan pula nanti keaiban kita pula jadi bahan tontonan orang beriman. Nazak.

Kita yang lupa mati sahaja yang selalu suka berselindung. Baling batu sorok tangan. Buat dosa mengaku baik. Pura-pura alim kucing. Tak sedar diri, ego, tamak, salah guna kuasa, kaya tak sedar diri & perbagai lagi perangai buruk kita miliki; langsung tak mahu muhasabah diri. Maka itu memang penat... saban hari ada saja perkara karut marut, bunuh rogol, ragut rompak; culik, dadah, tak tertahan hati melihatnya.

Oleh itu terlalu banyak yang kita kena perbetulkan negara ini; yang agama rasminya memang Islam. Daripada Rakyat ke pemimpin, alim ulamak, puak kiri kanan, semua bangsa, memang kena didekatkan dengan Islam. Diperbaiki akhlak kita dengan Islam. Memang tiada cara lain.

Jika kita mengkaji ajaran agama kita pun jelas; satu ketika nanti semua agama di dunia ini akan sedar, yang Islam itulah satu-satu agama yang betul & terakhirnya buat ummat manusia; setelah turun Nabi Isa AS ke bumi menyatakan hak Islam sebenar. Kenapa kita tidak sedarkan penganut agama lain tentang kesahihan ini?. Mana Dakwah kita, apa taraf khalifahnya kita ini.

Bayangkan memang Islam memberikan kebebasan beragama kepada ummatnya. Tapi apa jadinya negara ini. Contoh terdekat patung gah di Batu Cave. Kalau ke Perak Bagan Datuk semua tahu apa bangunan ibadah banyak di sana. Apa jadi Pulau Ketam. Apa jadi Pulaunya Pinang, Sabah dengan agamanya kita tahu. Kalau ke Serdang Selangor, bayangkan dua kuil gah indah dibangunkan bersebelahan dengan masjid kita beribadah. Loceng kuil & azan bergandingan. Isk!.

Terlalu banyak yang kena kita betulkan. Takutnya anak cucu kita mudah amat di murtadkan lantaran terlampau bebasnya kita memberi hak beragama. Ini memang terjadi. Bila kita nak sedar!. Noritta ini memang hanya kes dalam selimut bagi kita. Prasarana dan persekitaran sekeliling yang mencorakkan segala; ianya terlalu banyak kena diperbetulkan.

Peluit : Imbasan dari dai Forum ini Sila Klik


Re: Noritta ooo Noritta (Score: 1)by mey70 on Friday, April 04 @ 21:57:47 MYT

apa pun yang dah pergi tu biarlah pergi....bagi aku, aku hormati ibu bapa Noritta ni yang suatu masa dulu adalah kawan baik aku semasa sama-sama bertugas di Jeli (masa tu Noritta masih bersekolah) dan aku amat terkilan sekali kerana tidak dapat berjumpa lagi dengan abang 'Sam' yang kini ku diberitahu telah kembali ke rahmatullah, mungkin juga beliau derita oleh insiden ini, semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang soleh.....amin

Re: Noritta ooo Noritta (Score: 1)by musamusang (musa@yahoo.com) on Friday, April 04 @ 22:56:55 MYT(User Info Send a Message)

Aku pun turut bersedih dengan kisah norita. Lebih sayu lagi apabila mendapat tahu yang bapanya sudah meninggal dunia kerana kami sama-sama menuntut di UPM Serdang pada awal tahun 70an. Semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang soleh.....amin[ Reply to This Parent ]

Tak siapa inginkan zuriatnya menjadi cacian. (Score: 1)by peluit (peluit@yahoo.com) on Friday, April 04 @ 23:13:00 MYT(User Info Send a Message) http://rangbulan.blogspot.com

Tak dinafikan dalam adik beradik kita pun ada yang salah bawaan, biarpun dalam asuhan sebumbung ibu bapa kita.

Apa yang terjadi kepada abg "sham" tentunya amat pahit. Terkadang memang persekitaran yang menjadi punca segala; seperti kalangan penagih dadah. Rakan terkadang yang menghasut. Tak semestinya salah asuhan.Begitu juga perempuan, lelaki yang sepatutnya menjaga maruah perempuan sering menjadikan bagai harapkan pagar... pagar makan padi.

Bukan sedikit gadis yang baik-baik terjebak diperangkap buaya darat. Di mata masyarakat tentunya arwah Noritta perempuan murahan tetapi apa pula pandangan masyarakat kepada lelaki yang mengambil kesempatan terhadap wanita yang lemah asal kejadiannya; semua tahu 9 nafsunya & 1 pertimbangannya@akalnya.

1 nafsu lelaki pun terkadang tidak dapat mengawalnya biarpun akal lelaki itu 9, apatah 9 nafsu perempuan yang tentunya payah diladeni; boleh & mudah dipermainkan lelaki geladangan.

Maka itu seharusnya pihak berkuasa dapat menyelesaikan kes pembunuhan sebegini. Tak kiralah yang mahu dibela itu siapa. Yang pasti di dalam Islam jika darah pertaruhannya mestilah darah juga pembalasannya. Jika tidak bagaimana roh si mati akan aman. Apatah lagi roh Noritta yang terpalit dengan noda.

Kes Nurin tentunya dia aman di sana. Sebab Nurin anak kecil yang terinanya. Tapi Kes Noritta memang bebanannya amat gurur & perit buat dia mungkin... buat warisnya tentunya.