Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

24.6.13

26 Aktivis Ditahan Termasuk Chegubard, Adam Adli

Seramai 26 aktivis yang mengadakan perhimpunan mendesak pemimpin Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meletak jawatan ekoran penipuan pilihan raya ditahan polis pagi ini di depan bangunan Parlimen.

Mereka antara 50 aktivis yang disuraikan pagi tadi dari tapak perkhemahan yang didirikan di Padang Merbok selepas himpunan Black 505 Sabtu lalu.

Kumpulan berkenaan mengadakan protes dengan berbaring di atas jalan sejak 10 pagi tadi di satu kawasan jalan utama menuju bangunan Parlimen.

Kumpulan ini terdiri dari gabungan NGO anak muda termasuklah GM13, NGO Royalti, Asalkan Bukan Umno (ABU), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

Suasana bertukar tegang kira-kira sejam kemudian apabila kumpulan tersebut cuba melepasi sekatan 300 anggota polis yang berkawal di pintu pagar Parlimen.

Kumpulan berkenaan bagaimanapun tidak berjaya melepasi sekatan tersebut.

Aktivis siswa, Safwan Anang, Ekhksan Bukhari serta Akram Ahmar kumpulan pertama ditahan polis pada kira-kira 11.10 pagi. Susulan itu, sebilangan lagi peserta menyerah diri kepada polis sebagai tanda solidariti.

Mereka termasuk Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin, aktivis siswa Adam Adli dan Annie Ooi Siew Lan atau nama popularnya, ‘Untie Bersih’ diikuti beberapa yang lain.

Semua yang ditahan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi.

Kira-kira jam 11.50, Ahli Parlimen dari Pakatan Rakyat, Khalid Samad hadir menenangkan peserta himpunan sekaligus menerima memorandum kumpulan terbabit.

Antara tuntutan termasuk mendesak SPR diletakkan di bawah Parlimen, menubuhkan Suruhanjaya Diraja menyiasat peranan SPR dan jabatan pendaftaran negara atas isu yang berbangkit pada PRU lalu.

Selain itu, mereka turut menunut Parlimen membincangkan tentang penipuan dakwat kekal dan perletakan jawatan dan permohonan maaf secara terbuka oleh Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof.

Dalam ucapannya, Khalid berkata, beliau akan menyerahkan memorandum tersebut kepada pihak berkenaan dan akan turut membangkitkan perkara itu dalam persidangan Parlimen.

Beliau turut meminta agar peserta berkenaan beredar selepas menerima memorandum tersebut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zainuddin Ahmad mengesahkan 26 orang ditahan dalam perhimpunan tersebut.

Terdahulu, berpuluh-puluh khemah peserta terbabit dimusnahkan pegawai penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di Padang Merbok pada 4.30 pagi tadi. -KD

Tiada ulasan: