Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

7.5.13

Zainal Kling: Pembangkang perlu terima keputusan


 
Seorang pemerhati politik menyifatkan dakwaan pilihan raya umum ke-13 (PRU13) tidak telus dengan kewujudan pengundi 'hantu' dan lain-lain lagi, sebagai kenyataan pihak yang tidak boleh menerima kekalahan.

Prof Datuk Dr Zainal Kling berkata hakikatnya rakyat Malaysia sudah membuat keputusan dan pihak yang berkenaan sewajarnya menerima keputusan itu sebagai sebahagian daripada proses demokrasi.

"SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) sudah jalankan tugas sebaiknya dengan telus dan terbuka, malah ada pemerhati luar dan antarabangsa. Sepatutnya tidak perlu timbul keraguan," katanya kepada Bernama, di Melaka semalam.

Menurutnya jika Barisan Nasional (BN) boleh menerima kemerosotan pencapaian mereka dengan terbuka termasuk kekalahan nama-nama besar, pembangkang juga harus begitu.

"Ini kerana pilihan raya dijalankan dengan bersih dan terbuka," katanya.

Pada pilihan raya yang berlangsung semalam, BN membentuk kerajaan dengan kemenangan 133 daripada 222 kerusi parlimen. Pada 2008, BN menang 140 kerusi.

- Bernama
 
RangBul@n:
 
Prof  yang Arif
 
Menang & kalah itu adat pertandingan; main bola saja terkadang ada seri. Tak siapa nak persoalkan tentang kemenangan mana-mana pihak tetapi CARA atau peraturan itu yang penting. Seperti di Perak. Apa BODOH sangatkah orang Perak ni tak RETI mengundi sampai  Undi rosak sampat BERIBU; cer semak butiran lengkap keputusan PRU13 di Perak.

Majoriti amat sedikit tak sampai seribu tetapi undi rosak pula sampaikan seribu lebih. Tiap kali dikira semula... tak pernah dapat bilangan sama... apa kertas undi ini BELUT ke atau BELOT... belut amat licin belot tak boleh pakai.

Zaman dah moden apa tak boleh pinjam kat mana-mana bank terdekat guna mesin kira duit kat bank tu kut tak RETI nak mengira. KOLOT sangatlah SPR ni. (jangan marah saja nak hentam tak puas hati PRU13 sebab banyak tanah pusaka kami di Perak sana habis dikebas BN)

Tiada ulasan: