Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

24.5.13

'Tiada dalam perlembagaan, hapus istilah Cina, India'


10:06AM Mei 24 2013  
Pada 12 Mei, Malaysiakini melaporkan ucapan bekas hakim Datuk Mohd Noor Abdullah dalam "Wacana Post Morterm PRU-13: Bicara Kepimpinan dan Survival Ummah".

Mohd Noor Abdullah dilaporkan menyeru golongan Melayu agar bertindak dengan lebih agresif untuk mempertahankan hak mereka serta menyusun semula masyarakat, ekoran keputusan pilihan raya umum 5 Mei.

Beliau membuat seruan demikian kerana orang Cina didakwanya mengkhianati ikatan setia kawan orang Melayu melalui usaha untuk merampas kuasa politik.

Ekoran kenyataan itu, beliau mendapat kritikan keras pelbagai pihak, termasuk oleh Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyifatkannya mengatasi kumpulan pelampau Ku Klux Klan di Amerika Syarikat.

Gabungan NGO-NGO Malaysia dalam kenyataannya pula mendakwa, laporan Malaysiakini berhubung perkara itu tidak tepat, berniat jahat dan bertujuan melaga-lagakan keharmonian dan perpaduan kaum.

Mereka mendakwa kenyataan itu dimanipulasikan oleh wartawan dan berita itu hanyalah segmen-segmen kecil yang dipilih-pilih berdasarkan ucapan penuh Mohd Noor yang berdurasi hampir 60 minit.

Justeru, bagi membantu pembaca mendapatkan gambaran sebenar, berikut transkrip penuh ucapannya berdasarkan rakaman audio dalam wacana itu.

Di bawah ini bahagian terakhir daripada tiga bahagian:
Ini soal jawab yang saya masukkan di sini. Soal jawab, saya menyoal, saya menjawab.

Pertama, bolehkah seorang bukan Melayu menjadi perdana menteri? Kalau mengikut perlembagaan, yang dipertuan Agong mesti melantik seorang perdana menteri yang mendapat majoriti, walaupun satu di Dewan Rakyat. Habis.

Cuma dia kata di situ, seorang warganegara melalui naturalisation or registration tidak boleh jadi perdana menteri. Iaitu, orang yang jadi rakyat kerana telah tinggal di sini selama 10 tahun ataupun mereka yang menjadi rakyat kerana menjadikan Malaysia ini my second home. Orang ini tidak boleh, itu saja. Tidak ada disebut tentang Melayu-Islam.

Tetapi mengikut amalan demokrasi, oleh kerana negara ini negara Islam, jadi tentunya yang Di-Pertuan Agong tadi, bila lantik seorang perdana menteri, bukan saja kriterianya dia mendapat majoriti, tetapi termasuklah dia sebagai wakil negara hendaklah seorang yang Islam dan orang Melayu.

Bagaimana? Bolehkah seorang bukan Melayu menjadi menteri besar atau ketua menteri? Ini berlaku, ya.

Peruntukan perlembagaan negeri menyatakan begini, peruntukan perlembagaan negeri, sembilan negeri Melayu menyatakan begini, raja atau sultan hendaklah melantik seorang menteri besar atau ketua menteri, seorang yang mendapat suara majoriti, (walaupun) satu lebih di Dewan Undangan Negeri.

Kedua, dia mestilah orang Melayu beragama Islam. Ketiga, syarat kedua-dua ini, raja boleh melonggarkan mengikut budi bicaranya - melonggarkan syarat kedua ini bagi menepati syarat yang pertama.

Maknanya begini, siapa yang dapat majoriti dalam Dewan Undangan Negeri itu, maka dialah yang menjadi menteri besar. Kalau DAP mendapat majoriti, maka orang Cinalah yang menjadi menteri besar.

Tetapi (syarat) kedua kata, dia mestilah orang Melayu beragama Islam. Maka yang pertama tadi, dah tak jadi dah.

(Syarat) ketiga kata, syarat kedua ini boleh dilonggarkan bagi menepati syarat pertama. Syarat kedua Melayu-Islam itu boleh diketepikan supaya siapa dapat majoriti dialah yang menjadi menteri besar dan letua menteri. Macam mana?

Kalau tidak boleh, maka pindalah perlembagaan negeri itu dengan sokongan 2/3. Di Melaka sekarang ini, di Pahang, di mana (BN) dapat 2/3 ini, masukkan klausa di situ, Melayu-Islam, tidak ada yang ketiga itu.

Saya tanya seterusnya, bolehkah Brunei dan Singapura masuk Malaysia? Jawabnya, Parlimen boleh dengan undang-undang, membawa masuk mana-mana negeri - Brunei, Singapura - dan mana-mana (negeri) ke dalam Malaysia ini dengan suara majoriti sahaja.

Satu undi lebih, cukup, boleh bawa Singapura masuk ke Malaysia ini. Tidak payah dengan persetujuan Majlis Raja-Raja.

Tetapi kalau ubah sempadan mana-mana negeri, maka negeri berkenaan kena (dapat persetujuan).... Perubahan sempadan itu diluluskan Dewan Undangan Negeri dan mendapat perkenan raja.

Tetapi hendak bawa masuk Singapura ke Malaysia ini dia perlukan hanya akta Parlimen yang mengatakan membawa masuk Singapura ke Malaysia, dengan satu suara majoriti, maka masuklah Singapura ke Malaysia.

Bayangkan akibatnya. Ini agenda yang saya katakan pengkhianatan itu, termasuklah agenda membawa masuk Singapura ke dalam Malaysia.

Sebab itu kalimah Allah dicampakkan supaya orang PAS dan Umno, orang Melayu berpecah belah. Matlamat akhirnya ialah menawan hati orang Bumiputra Sabah dan Sarawak yang bukan Islam. Nampak tidak telunjuknya ke mana?

Tetapi kita Melayu termakan, mujurlah orang Sabah dan Sarawak menyebelah kita. Kerana itu, saya katakan, istilah. Kita hapuskan "Cina", kita hapuskan "India" oleh kerana tiada dalam perlembagaan tadi.

Maka kita letakkan, istilah: "orang Melayu" (dan) "bukan Melayu" (atau) istilah "Masyarakat Pribumi" (dan) "Masyarakat bukan Pribumi". Gunakan mana yang berkenaan. Maka tidak ada lagi (istilah) "Cina" (dan) "India"....

Kalau dikatakan "Malaysian Chinese", dia Cina dulu, "Malaysian" ini jadi adjective. Barack Obama selalu mengatakan: "I am an African American".

American
itu yang asas dia. African itu adjective dia. Kita tidak, terbalik. I am a Chinese first, Malaysian second. Kenapa kita tak peka dengan istilah macam itu?

Akhir sekali, ini saya katakan dengan suara yang lantang dan hati yang ikhlas. Kita hapuskan rasuah di kalangan orang Melayu sendiri. Bermula dari orang politik sampai pegawai kerajaan. Kalau orang Melayu rasuah, tiada lagi maruah kita....

Oleh kerana apa, kita dengar di sana orang Melayu boleh dibeli dengan sebatang rokok. Tidak malukah kita? Jadi, jangan sekali-kali kita rasuah. Itu pertama.

Yang kedua, undang-undang negara ini kita laksanakan tanpa belas kasihan. Yang salah tetap salah.... Belas kasihan atau sebagainya, itu kerja hakim. Kerja penguatkuasa undang-undang ialah undang-undang dibuat supaya semua mematuhinya. (Kalau) tidak patuh, ambil tindakan.

Dan saya percaya orang yang degil hendak langgar undang-undang ini bukan orang Melayu. Bukan. Orang Melayu ini patuh kepada undang-undang.

Sebab itu, kalau saya ambil contoh, kita ada undang-undang hasutan tetapi tidak ada seorang pun yang didakwa. Kalau ambil contoh apa yang berlaku sekarang ini, banyak yang bertentangan dengan perlembagaan, dengan undang-undang, tetapi tidak diambil tindakan.

Sebab itulah saya katakan, orang lain takut kalau orang Melayu tidak rasuah. Orang lain takut kalau undang-undang ini dikuatkuasa sepenuhnya oleh kerana mereka selalu ikut jalan pintas, ikut jalan belakang. Jadi segala rasuah itu menggadaikan negara, menjatuhkan maruah bangsa.

Banyak lagi, tetapi dalam masa terhad ini, sekadar itu saja.

Tiada ulasan: