Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

28.5.13

Bongkar Kubur Untuk Mengganti Pakaian Mayat

Dengan banyaknya suku yang ada di Indonesia melahirkan banyak kebudayaan yang beraneka ragam dan unik. Toraja adalah salah satu suku yang mempunyai adat unik dalam menghormati leluhurnya. Suku Toraja mempunyai upacara peringatan kematian dengan bayaran termahal dan terunik di Indonesia. Upacara pengebumian di daerah yang terkenal dengan kopinya ini boleh mencapai ratusan juta rupiah. Cara pemakamannya pun cukup unik, dimana mayat di kubur di dinding bukit berbatu.

Di Kabupaten Toraja Utara, Sulawesi Selatan, setiap 3 tahun sekali masyarakat yang bermukim di sekitar pergunungan Sesean, menggelar prosesi adat menukar pakaian jasad leluhurnya yang disemayamkan di dalam peti tempat perkuburan patane. Prosesi adat ini disebut Ma’nene.

Ritual Ma’nene atau menukar pakaian mayat sebutan masyarakat Toraja, diawali dengan berkunjung ke lokasi perkuburan leluhur mereka yang dinamakan patane di Desa atau Lembang Paton, Kecamatan Sariale, yang jaraknya berkisar 28 kilometer dari Rantepao, ibu kota Kabupaten Toraja Utara. Di Patene, mayat moyang (leluhur) mereka yang telah berumur ratusan tahun tersimpan dalam keadaan utuh, kerana sebelumnya diberi bahan pengawet.

Perarakan Ma’nene dilakukan pihak keluarga dengan membersihkan mayat leluhur yang telah berusia ratusan tahun, dengan menggantikan pakaian lama yang digunakan. Lalu seluruh badan mayat dibersihkan dengan menggunakan kuwas. Setelah itu, jenazah tersebut kemudian dipakaikan dengan pakaian baru. Bagi mayat lelaki memakai jas lengkap dengan stelan tali leher hingga kaca mata.

Sebelum membuka pintu kuburan patane dan mengangkat peti mayat untuk di bersihkan, tetua adat dengan sebutan Ne ‘Tomina Lumba, terlebih dahulu membacakan doa dalam Bahasa Toraja kuno, memohon izin kepada leluhur agar masyarakat mendapat rahmat keberkatan setiap musim tanam hingga tuaian berlimpah.

























Tiada ulasan: