Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

10.5.13

Politik Neutral

Bila RangBul@n buka Muka Buku (FB) terlalu banyak komen pro & kontra dalam bab politik jika anak cucu kita baca sekitar seabad tahun lagi masa tu kebarangkalian BN dah tak ujud; UMNO mungkin tiada lagi; PR atau PAS pasti dah lama hilang jika terus dimasuki parasit. PKR macam Semangat 46. Politik memang tak kekal; sering orang cakap; dalam politik bukan mustahil hari rakan esok jadi lawan. Begitulah sebaliknya.

  • Baharuddin Md Noor lagi heboh pembangkang sering menggunakan kata-kata kesat dalam ceramah. siapa yg mulakan perkataan 'haram jadah', sapa yg mulakan perkataan 'syaitan dikenali' siapa yg mulakan gangsterism di ipoh. siapa yg mulakan ceramah berlawan sebelah menyebelah. siapa??! kenapa bila pr ceramah di mana-mana, tv hanya siarkan perkataan perkataan yg kasar sebegini. apa tujuan?? mana keadilan??
  • Idan Radzi SILAP amat jika kita katakan Doa, Solat atau perjuangan ke arah Islam yang syumul itu bagaikan tunai padi antara masak... Jangan label sy ahli PAS atau PR atau sy ini benci UMNO atau BN; (Sy ♥ dua-dua parti sbb tanpa ada parti sehebat ini parlimen amat lengang akan angguh-angguk saja) tak ada parti politik ini kekal; baik BN atau PR; Malaysia sahaja nampak JUMUD amat rakyatnya berpolitik; kat negara luar jika kita mengamiti politik semasa semua dah berubah (dah kita org Msia sayang & ♥ akan BN). Hatta itu sy sering uar-uarkan sy ini NEUTRAL dalam berpolitik.

    Jika nak berjuang dalam politik kena dari usia awal; buang masa sy pilih jadi kuli kat UPM tu sebelum sy buat keputusan jadi Penyair sepenuh masa... jika sy berjuang dalam poltik sy dah lama dapat Dato' Tan Sri pasti PM pun tergugat. Bukan nak Xsen sbb memang sy pernah ke arah itu masa sy di kampung sebelum merantau. MMG masyarakat kampung mengharapkan sy begitu. Sy memilih sebagai menjadi Penyair sbb tak ada Penyair yang kaya raya kat dunia ini. Maziah tahu kan apak sy orang kaya di Kota Bharu Perak sana. Isteri pun sampai tiga. Harta arwah apak sampai sekarang melambak tak berjaga. Yang dapat sy tebus pun jika dijual berjuta RM sudah nilainya.

    Bab doa Maziah jangan kita RASA kita ini anak emas Tuhan; hari ini minta emas... esok bertempayan emas berlonggok di depan pintu. Baca sejarah Islam bagaimana jika kita jadi Nabi Noh AS; anak bini tak SEDAR DIRI biarpun Nabi Noh AS sentiasa berdoa siang & malam; jauh sekali kita ni setaraf dengan Nabi. Bila doa tak sampai ingat doa Nabi Noh AS... baru kita rasa hinanya kita jadi hamba Allah. Hatta tak baik kita ragu-ragu dengan niat sesuatu parti berdoa untuk kebaikan Islam malah tak baik kita suka gumbira melihat ada parti terkinja-kinja gempak moh heboh segala dengan muzik leka yang sering menipu kita. Politik jua begitu jangan kita rasa doa org ni tak sampai sbb Tuhan tak terima, mungkin ujian; orang ini dapat tak mestinya itu hak dia mungkin Tuhan nak uji dengan kekayaan.

    Lapangkan dada pun jangan benci jika waris dan rakan sendiri giat dalam PAS@PR atau hebat dalam UMNO@BN itu hak masing-masing. (semua parti politik yg ada kat Msia berdaftar jgn sekali kata parti pengganas atau komunis atau nak samakan dengan PAP/Singapura yg telah belot merampas bumi kita) DAP mmg serpihan PAP tapi lihat perjuangan mereka pemimpin mereka pernah ke penjara ISA sbb bela anak gadis kita orang Melayu yang kena rogol. Dalam belantara luas jika tak pandai bawa diri mmg kena makan dek harimau; dibelit ular sawa. Jangan kata di banglow agam perompak tak masuk. Gajah & harimau manusia boleh jinakkan, ada juga perompak terdesak baik hati tapi tak waris bertindak; politik jua macam tu.

    Pun Jangan kata parti itu tak betul parti aku saja yang betul weh.. semua politik amat kotor JIKA diri & jiwa kita kotor tak dapat nur pertunjuk dari Tuhan. Ada juga parti berniat baik merapati agama Islam tak Tuhan tak kasi kuasa lagi; jangan tanya sebab jika kita percaya perkara ghaib (maaf jika ayat agak kasar) sbb tak suka bab politik tuding menuding ni.

    KAMI hidup bahagia sekarang ni biarpun adik ipar sy pekat arwah UMNO pak mertua juga org kuat UMNO jiran sy lagilah pekatnya... kami baik & mesra. Mak mertua sejak azali org PAS biras juga pegang jawatan hebat dalam PAS di Meru Klang sana; Setiausaha Sulit Najib jua kawan baik kami sering datang ke rumah kami; Sy & Datuk Satim baik bertimang-timang sy sedih dia tak terpilih, Pak Lah & anak buahnya sering hantar e-mel kepada sy sbb sy rapat dengan orang di BPA Jabatan Perdana Menteri malahan JPM membantu sy untuk dapatkan semula tanah pusaka.. masih banyak yg kroni mereka KEBAS (apa isunya jika sy nak ada jawatan dalam politik???) tenguk wajah & watak sy pun Maziah tahu kan; sy org seni seorang Penyair yg miskin. Nak beli bateri kereta perang pun asyik bertangguh-tangguh. Jika sy nak kaya peluang tu banyak sebab wakil DAP (Sel) sekarang Ahli Majlis selalu pujuk sy jadi Pengurus Besar Syarikat Ali Baba miliknya. Sy tak mahu/tolak atas sbb peribadi. Rakan sy yang itu belum aktif DAP pun mmg jutawan. Wajah dia sering keluar paper.

    Tapi kan... sy tetap benci JIM; waspada mereka ini, puak mereka telah musnahkan kerjaya sy, mereka masih tak lunaskan hutang kepada sy & keluarga. Sungguh sy tak mahu halalkan sbb mereka ini masih tamak haloba (jika mereka bertaubat baru jadi rakan tapi hutang tetap kena bayar bukan sy mata duitan sian isteri, anak-anak & kekasih sy). Golongan ini bertanding di PRU13 baru ni tapi hilang duit deposit. Seyogia jika Maziah nak ikut fahaman mereka sy tetap ♥ Maziah. Sebab Maziah mmg Idola sy sejak berzaman. hihihi.
  • Idan Radzi Sebenarnya Maziah Brunei tu kalau buat politik cara kita payah juga; mana ada org tak kelabu mata dengan harta benda... sana tak demokrasi bagai kita.. lagi pun mereka kecil harta banyak; yg uruskan semua kuasa Sultan .. menteri sekadar dapat kasi nasihat ... kuasa monarki mutlak... Mantan PM Ayahda Dr M pernah bercita-cita mirip begini nak jadikan negara ini Repablik.. Presiden adalah segalanya... tapi Agong kita nak letak mana?...

    Ada baik & ada kurangnya dalam apa jua corak politik dunia; komunis pun ujud asalnya okey membela buruh dasarnya penuh kebajikan akhirnya maharaja kaya raya gundik sampai 3000 org (boleh kenalkan semua gundiknya?) sbb tu BN kata mereka yang rapat dengan komunis di Malaya dikatakan berhaluan kiri.

    Terbaik mmg poltik cara Islam;tapi org kafir dengki maka itu banyak negara yang gah temadun Islamnya runtuh. Sejarah mmg tak boleh dipadam.

    http://ms.wikipedia.org/wiki/Brunei#Politik_dan_kerajaan

Tiada ulasan: