Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

10.5.13

Musa Dalang Sebenar Pencerobohan Lahad Datu?

Posted by Muka Petang 1:32 PG, 
 Menurut Rappler.com, Musa Abdullah merupakan pakar strategi ketenteraan yang ingin menghidupkan semula tuntutan Sulu ke atas Sabah.  Beliau juga bersusah-payah untuk melatih rekrut RSF untuk menceroboh dan mengganas di Lahad Datu.  
Beliau juga pernah terlibat dalam Oplan Merdeka, misi keji Marcos pada sekitar 1968 untuk memporak-perandakan penduduk di Sabah agar berpecah dari Malaysia dan menyertai Filipina.  Ikutilah pendedahan rappler di bawah tentang Musa Abdullah yang merupakan ketua sebenar di sebalik RSF dan bukan Raja Muda.
Rekrut Jabidah Dalang Pencerobohan
OLEH ANGELA CASAUAY
Rappler.com 2013/3/10 12:48 Kemaskini 2013/03/11 22:26

Tawi-Tawi, Filipina - Mereka adalah sebahagian daripada operasi rahsia tentera untuk merampas Sabah dari kawalan Malaysia sekitar 1960-an. Kali ini, mereka adalah sebahagian daripada pelan besar yang menuntut Sabah secara terang-terangan.

Dua ahli Royal Sultanate Force - atau Tentera Diraja Sulu (RSF), kerana mereka dikenali di sini - yang bergerak ke Sabah pada 14 Febuari 2013. Di kalangan para rekrut unit komando Jabidah di bawah plot rahsia Oplan Merdeka 4 dekad yang lalu.

Oplan Merdeka (kebebasan dalam Bahasa Melayu) telah direka oleh tentera Marcos untuk menghantar rekrut Islam untuk menyerang Sabah pada sekitar tahun 1968. Plot untuk memburuk hubungan antara Manila dan Kuala Lumpur, menyebabkan kedua belah pihak untuk melatih dan menyediakan tempat perlindungan kepada pemberontak yang dimiliki oleh Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF)

Ianya bermula di bandar indah Simunul dibayangi oleh air yang jernih dan pasir putih, di mana ketua unit jurulatih Jabidah dan pelatih, kemudian Tentera Mej Eduardo Martelino, mengadakan latihan awal untuk rekrut. Beliau menubuhkan kem latihan di sini dipanggil Sophia, dinamakan sempena gadis Simunul tempatan yang cantik yang menjadi isterinya.

Dua rekrut Martelino, Musa Abdulla dan Ernesto Sambas, adalah antara sekurang-kurangnya 13 penduduk Simunul yang menaiki dua buah kapal ke Lahad Datu, bersama-sama dengan kira-kira 200 rakan-rakan mereka, pada 14 Februari lalu.

Kedua-dua mereka dapat melarikan diri dari Pulau Corregidor pada tahun 1968 sebelum tentera menembak mati rakan-rakan rekrut mereka yang kini dikenali sebagai pembunuhan beramai-ramai Jabidah, yang memarakkan pemberontakan penduduk Islam di Mindanao.

Hari ini, Musa dan Sambas dikatakan telah putus hubungan dengan keluarga mereka di Simunul. Adakah mereka berjaya meneruskan kehidupan setelah serangan ketenteraan di Lahad Datu Malaysia? Atau mereka antara 60 mangsa yang dilaporkan dalam Pencerobohan Sabah? Tiada siapa yang tahu.

Walaupun mereka berkongsi masa lampau biasa, Abdullah dan Sambas mempunyai cerita yang berbeza untuk diceritakan

Musa adalah pakar strategi tentera bersenjata di Sabah.  Manakala, Sambas adalah seorang askar kecewa yang telah mencuba dengan acuh tak acuh untuk kembali berkhidmat. Beliau adalah rekrut Jabidah yang pertama dari Simunul yang menyertai tentera dan dianugerahkan dengan pangkat leftenan muda, menurut buku " Dibawah Bulan Sabit: Pemberontakan di Mindanao" oleh Marites Dañguilan Vitug dan Glenda M. Gloria yang pertama kali diterbitkan pada tahun 1999.

Pakar Strategi

Walaupun Raja Muda Agbimuddin Kiram, waris Sultan Sulu, adalah pemimpin bersenjata Filipina kini dalam pelarian di Sabah, disebalik itu Musa adalah dalang sebenar di sebalik Pencerobohan Sabah, demikianlah penduduk Simunul memberitahu Rappler.

Menurut mereka lagi,  Musa,sekarang dalam lingkungan umur 60-an, merupakan Timbalan Ketua Kakitangan kepada RSF, satu pangkat di bawah Raja Muda.

Selepas pelan Merdeka gagal, Musa bersara dari tentera. Tiada siapa yang tahu apa kegiatan beliau pada tahun-tahun berikutnya. Pada masa inilah, beliau dilantik menjadi Timbalan Ketua Kakitangan kepada RSF.

Datuk Bandar Simunul, Nazif Ahmad Abdurahman berkata Musa menjalani kehidupan sebagai seorang pesara. Dia akan ke ladang dan sering juga dilihat membeli ikan di pelabuhan pada pagi awal. Isteri Musa, Aurelia, adalah Guru Besar Sekolah Rendah Simunul.

Rumah Musa, merupakan teratak kayu usang dengan kereta rosak yang turut dibina garaj sementara, terletak di tepi kem RSF di Simunul. Dari rumahnya, dia dapat melihat keseluruhan kem, terutama kawasan mesyuarat di mana ahli RSF sering berjumpa pencerobohan.

Ibnohasim Akmad, ahli RSF dari Sulu berkata Musa adalah pemimpin mereka yang sebenar, bukan Raja Muda.

Akmad, yang ketinggalan apabila kumpulan mereka pergi ke Sabah, berkata bahawa semasa beliau tinggal sebulan di situ sebelum berlaku pencerobohan Sabah, Raja Muda - yang tinggal di Barangay Tubig Indangan, hanya 1 km dari kem - cuma melawat kem mereka "kadang-kadang "

Ia adalah Musa, Akmad berkata, yang mengajar mereka tentang "peraturan tentera."

"Dia hanya mengajar kita formasi tertentu maka kita telah diberi taklimat mengenai undang-undang dan peraturan-peraturan ketenteraan, bagaimana untuk melakukannya sebagai tentera, bagaimana untuk mengikuti undang-undang tentera," Akmad katanya.

Akmad enggan memberi butiran "latihan" mereka, tetapi menafikan latihan menembak.

Beliau berkata selamat tinggal

Isteri Musa, Aurelia, berkata beliau memberitahu tentang rancangan kumpulan mereka sebelum berlepas ke Sabah.

"Sebenarnya, beliau mengucapkan selamat tinggal. Malah jika saya tidak mahu dia pergi, saya tidak boleh berbuat apa-apa tentang hal itu, "katanya berbahasa Filipina melalui telefon.

COMMANDER'S HOME. Musa Abdulla, timbalan ketua Angkatan Kesultanan Diraja, kehidupan dalam kem. Gambar oleh Karlos Manlupig

Seperti kebanyakan penduduk Tawi-Tawi, ini bukanlah kali pertama Musa telah pergi ke Sabah. Aurelia berkata Musa telah pergi ke Sabah dua kali pada tahun ini untuk melawat adik-beradiknya di Lahad Datu.

Pada kemuncak serangan kedua Malaysia di Lahad Datu pada 5 Mac, seorang pegawai polis memberitahu kita: "Kapag si Musa ang Kehilangan Kata o nahuli, wala na, dun na mabubuwag iyan, (Jika Musa mati atau ditangkap, itulah masanya kumpulan tersebut akan tumpas). "

Beberapa jam selepas itu, keluarga Kiram mengisytiharkan gencatan senjata - rayuan yang ditolak oleh Malaysia

Isteri Musa berkata beliau tidak bercakap kepada Musa sejak dia meninggalkan kerana Musa tidak memiliki telefon bimbit.

Askar Kecewa

Sambas mempunyai naratif yang sedikit berbeza.

Apabila tersebar berita tentang pembunuhan Jabidah di Pukau Corregidor pada tahun 1968, bapa Sambas ', seorang bekas pengerusi Barangay selama 20 tahun, cepat mengembara dari Tawi-Tawi ke Manila untuk mengambil anaknya dari Fort Bonifacio. Mereka pulang ke rumah yang terletak di Barangay Manuk Mangkaw di Pulau Simunul.
GAGAL IMPIAN. Ernesto Sambas jarang meninggalkan rumahnya selepas enggan meninggalkan tentera. Gambar oleh Karlos Manlupig

"Bapanya membawanya pulang untuk menunjukkan jiran kita bahawa dia masih hidup," isteri Sambas ', Rubia berkata dalam Sinama, bahasa orang Sama.

Selepas Sambas meninggalkan Fort Bonifacio, dia tidak mampu untuk melakukan apa yang dia idamkan iaitu untuk menjadi askar lagi.

Suatu sijil berbingkai yang menunjukkan Sambas telah selesai kursus latihan tentera Jabidah tergantung di dinding rumah Sambas '. Aurelia berkata suami beliau berkhidmat sebagai leftenan muda untuk unit komando Jabidah.

"Di bawah Bulan Sabit" menceritakan Sambas 'sebagai rekrut Jabidah pertama yang ditauliahkan pangkat pegawai dalam Tentera. "[Sambas] ingat hari itu pada tahun 1967 apabila dia melihat [kemudian Mej Eduardo] Martelino rekrut berlari di jalan-jalan lasak Simunul. 'Mereka kelihatan seperti mereka telah berseronok.' Pada suatu hari, Martelino pergi ke rumah Sambas ', untuk mencari bapa beliau yang ketika itu seorang pegawai perbandaran. Sambas akhirnya bercakap dengan Martelino yang menyatakan keinginan beliau untuk menyertai tentera yang dilihatnya. "

"Ia tidak mengambil banyak masa oleh Martelino untuk mengumpan Sambas menyertai misi Sabah. Sambas mendakwa bahawa mereka telah diberitahu awal mengenai rancangan ini walaupun ketika mereka masih di kem latihan di Simunul. Beliau teruja dengan prospek untuk menjadi askar dan menyertai misi elit pada itu. Pada bulan Ogos 1967, Sambas menyertai Martelino dalam latihan tempur mereka di Kem Sophia, yang berhampiran dengan kawasan pantai menghadap ke laut. "

Kehidupan selepas Jabidah Sambas memberi harapan bahawa dia boleh satu hari kembali menyertai tentera.

Janji-janji telah dibuat tetapi tidak ada yang menjadi, termasuk janji oleh mendiang Brig. Eduardo Batalla, yang merupakan komander kepolisian Filipina di Mindanao Barat,  isteri Sambas berkata ianya merupakan kontemporari beliau dalam tentera.
Battalla kononnya berkata beliau akan membantu Sambas kembali kepada tentera sekali dia menjadi Jeneral. Batalla mempunyai sebab untuk menabur janji kerana dia juga adalah salah seorang daripada pegawai-pegawai muda yang ditugaskan untuk melatih rekrut Islam di Pulau Corregidor.

Tetapi Batalla dibunuh di Bandar Zamboanga dalam operasi 1989 operasi gagal terhadap ke atas kumpulan Rizal Ali.

"Dia menjadi kecewa dan terus kecewa. Beliau mula menjauhkan diri, "isteri Sambas 'memberitahu kami.

Sambas menghabiskan kebanyakan masa di rumah dan tidak pernah mampu untuk mendapatkan pekerjaan yang baik. Ketiga-tiga anak beliau tidak mampu untuk menamatkan persekolahan.

Gagal impian

Pada usia 64, Sambas masih menyimpan impian beliau untuk kembali berkhidmat dalam tentera, dan isterinya terus mempersoalkan mengapa tiada seorang pun daripada orang-orang yang berjanji dengan mereka tampil untuk membantu beliau.

Tidak seperti Musa, Sambas tidak memberitahu isterinya bahawa dia telah pergi ke Sabah. Aurelia berkata Sambas berkemas secara senyap-senyap dan tergesa-gesa  pada hari itu tanggal Februari 14.

"Saya tanya dia ke mana dia akan pergi tetapi kita tidak dapat bercakap dengannya. Beliau tidak menjawab, "katanya.

Dia hanya mengetahui mengenai pencerobohan Sabah selepas menonton berita TV, sumber utama maklumat bagi penduduk Simunul. Keluarga itu dapat menghubungi Sambas semasa dua hari pertama berada di Sabah.

Sejak itu mereka tidak mendengar dari beliau lagi.

Musa dan Sambas mengulangi sejarah dan mampukah mereka hidup untuk memberitahu satu lagi cerita Sabah? - Rappler.com

Tiada ulasan: