Polis menyiasat seorang lagi MP Pakatan Rakat hari ini berhubung penglibatan mereka dalam membangkitkan isu kematian pemuda Chang Chin Te yang mati semasa dalam tahanan di balai polis Subang Jaya, Januari lalu.
MP Subang R Sivarasa Rasiah berkata beliau hadir memberi keterangan di balai polis Tropicana, Petaling Jaya bagi siasatan berhubung kesalahan fitnah jenayah mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan.

NONESivarasa berkata beliau disiasat susulan satu laporan polis yang dibuat sendiri oleh ketua polis daerah Subang Jaya ACP Ramli Yahya.

Peguam itu juga berkata rakannya Gobind Singh Deo yang juga ahli parlimen Puchong turut disoal siasat berhubung insiden yang pada minggu lalu.

"Saya rasa ia satu pembaziran tenaga dan tindakan yang membuang masa. Masa yang berharga bagi pegawai kanan polis diarahkan untuk melakukan gangguan yang tidak sepatutnya dibuat terhadap ahli parlimen pembangkang yang mengambil isu ini mewakili rakyat dalam kawasan mereka.

"Saya menyeru ketua polis negara untuk memastikan supaya sumber polis yang berharga tidak disalahgunakan untuk tujuan ini.

"Ketua polis daerah, ketua polis negeri atau mana-mana pegawai polis yang bertindak dengan melakukan gangguan sedemikian, sepatutnya dikenakan tindakan displin," kata Sivarasa dalam sidang media di ibu pejabat PKR, Petaling Jaya hari ini.

NONESivarasa yang juga ahli majlis pimpinan pusat PKR berkata beliau disiasat selama lebih setengah jam, bermula jam 11.30 pagi ini, katanya.

Dilaporkan ahli keluarga Chang Chin Te yang ditemui mati dalam lokap polis balai polis itu meminta siasatan dijalankan bagi mengenalpasti sebab kematiannya ketika berada dalam tahanan.

Bapa mendiang, Chang Chan Man dilapor berkata anak lelakinya itu sepatutnya dibuktikan kesalahan mengikut undang-undang dan bukannya diperlakukan seperti yang disyakinya itu.

Bagaimanapun polis pula dilapor menafikan dakwaan berlaku kekerasan terhadap Chang Chin Te yang ditemui mati dalam lokap balai polis itu.
Ketua Polis Daerah Subang Jaya ACP Yahaya Ramli dilapor berkata pemuda ditahan 10 Januari lalu bersama tiga rakannya kerana disyaki anggota geng samun bersenjata api, ditemui tertiarap dan mulutnya berbuih semasa pemeriksaan polis pada 8.05 pagi 14 Januari lepas.