Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

5.2.10

Pertemuan pandang pertama dengan Anwar


ANWAR ditemani isteri, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail hadir di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa menawarkan pembiayaan pelajaran kepada Mohd. Saiful Bukhari Azlan kerana mahukan bekas pembantu peribadinya itu terus bekerja dengannya.

Mohd. Saiful berkata, Anwar berbuat demikian demi memujuknya supaya tidak berhenti kerja tetapi memintanya lebih berdisiplin ketika bekerja.

Mohd. Saiful, 25, yang menyambung keterangan dalam perbicaraan kes liwat membabitkan bekas majikannya itu mendakwa Anwar sanggup membiayai pelajarannya ke mana saja sama ada secara sepenuh masa atau separuh masa.

"Ketika belajar, saya juga dijanjikan gaji dan elaun seperti mana saya peroleh sebelum belajar," kata Mohd. Saiful ketika menjawab soalan Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden.

Terdahulu, Mohd. Saiful memberitahu, Anwar membuat tawaran tersebut setelah menerima kiriman e-mel daripadanya yang meluahkan hasrat untuk meletakkan jawatan sehari selepas dia mendakwa diliwat oleh majikannya pada 26 Jun 2008.

Saiful: Saya hantar e-mel kepada Anwar pada pagi Jumaat 27 Jun 2008. Selang beberapa jam kemudian, Anwar telefon dan beritahu mahu jumpa saya di pejabatnya di Seksyen 16, Petaling Jaya.

Yusof: Ada jumpa dia?

Saiful: Ya, saya begitu takut. Anwar tanya kenapa nak letak jawatan, saya katakan seperti apa yang ditulis dalam e-mel.

Saya katakan saya tidak berdisiplin dan lambat ke pejabat sehingga Anwar marah. Selain itu, saya tidak mahu dipertikaikan oleh staf lain kerana saya ada bilik sendiri di pejabat Anwar.

Yusof: Apa sebab sebenar letak jawatan?

Saiful: Sebab sebenar saya nak letak jawatan kerana tidak mahu diperlakukan sedemikian.

Yusof: Apa reaksi Anwar?

Saiful: Anwar kesal, sedih dan seperti biasa pujuk saya untuk tidak letak jawatan. Anwar suruh saya lebih berdisiplin.

Dalam pada itu, Anwar menawarkan kepada saya untuk membiayai pelajaran tidak kira di mana sama ada sepenuh masa atau separuh masa dengan mendapat gaji dan elaun yang biasa diperoleh.


Yusof: Lepas itu?

Saiful: Saya takut nak tolak, jadi saya setuju. Anwar kemudian hantar e-mel mengucapkan terima kasih kerana sudi menyambung perkhidmatan.

Dalam sesi keterangan lain, Mohd. Yusof bertanyakan Mohd. Saiful, siapakah yang mengambilnya bekerja di pejabat Anwar.

Mohd. Saiful menjelaskan, pada awal Mac 2008, dia diajak oleh seorang rakan lama bernama Rahimi Osman yang bekerja dengan Anwar untuk berjumpa dan berbual di pejabatnya.

"Rahimi ada tanya sama ada saya minat membantu di pejabat kerana mereka kekurangan kakitangan disebabkan ramai yang terlibat dalam pilihan raya umum ke-12. Saya kata 50-50," katanya.

Dakwa pengadu kes liwat itu lagi, dia kemudian dibawa masuk ke dalam bilik mesyuarat sebelum beberapa minit kemudian, Anwar masuk dan diperkenalkan kepadanya.

"Itulah kali pertama saya berjumpa Anwar," kata Mohd. Saiful yang terkejut dengan apa yang berlaku kerana mendakwa dirinya tidak mengetahui apa-apa mengenai Anwar.

Selepas selesai mesyuarat, Anwar didakwa oleh Mohd. Saiful sebagai memberitahu: "Saya hargai bantuan awak kepada kami."

Kata-kata itu, menurut Mohd. Saiful, adalah isyarat Anwar menerimanya untuk bekerja sebagai sukarelawan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Ditanya sama ada Anwar bertanya latar belakangnya, Mohd. Saiful menjawab, "Ada, saya ceritakan semua termasuk saya tidak tamat pelajaran di universiti."

Kosmo!

Tiada ulasan: