Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

22.2.10

MP Australia jawab tuduhan Abdul Hadi campur tangan

Posted on Monday, February 22 @ 06:26:55 PST
Dilulus untuk paparan oleh brucekk

Analisis Isu
Oleh:
nanbinjai

Anas ra, berkata, Rasulullah saw bersabda: "Berikanlah pertolongan saudara mu itu, baik ia sebagai orang melakukan kezaliman atau sebagai orang yang dizalimi."

Para sahabat bertanya: "Apabila ia tergolongan orang yang dianiaya, kita lalu menolongnya, maka hal ini telah kita maklumi tetapi bagaimanakah kita akan memberi pertolongan kepada saudara yang justeru sebagai orang yang menganiaya?"

Nabi saw bersabda: "Kita ambil diatas kedua tangannya" (Kata ini adalah suatu kiasan yang maksudnya: Kita wajib melarang ia untuk meneruskan kezalimannya dengan perbuatan, apabila tidak dapat berbuat demikian cegahlah kezalimannya dengan ucapan atau nasihat yang baik dan jika cara ini pun tidak kita lakukan, maka sebaiknya kita melaporkannya kepada yang berautoriti menyelesaikan persoalan itu)

Jika diamati hadis sahih Bhukari dalam bab memberi pertolongan kepada orang yang melakukan kezaliman dan orang yang dizalimi, maka ada sandaran yang benar protes 50 ahli parlimen (MP) Australia desak kerajaan Malaysia gugurkan dakwaan liwat keatas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang selalu menyebut hadis ini dalam ceramah beliau tetapi kenapa protes MP Australia sebagai sikap beliau menegur kerajaan Malaysia tidak dipersetujui Abdul Hadi.

Dalam kenyataan terbaru MP dan Senator negara itu mendesak agar kes liwat kedua Anwar digugurkan atas semangat Malaysia sebagai “rakan dan negara jiran” seolah menjawab kenyataan Abdul Hadi sebelum ini.

Seolah ada penghayatan MP Australia terhadap hadis diatas tadi. Soal MP itu bukan Islam. Itu perkara lain kerana kita hendaklah memegang konsep Islam untuk sekelian alam.

Selanjutnya baca di http://eraaddeen.blogspot.com/

Tranungkite.

RangBul@n:

RangBul@n pun tak pasti apa sebenarnya muslihat yang tersembunyi kenapa Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang tak mahu MP Australia campur tangan atau menyarankan kes liwat DS Anwar agar digugurkan.

Mungkinkah dengan... seandainya menyumbat & menyebat DS Anwar di penjara, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang merasakan PR akan lebih mendapat sokongan rakyat. Atau pun jika DS Anwar berjaya menangkis tuduhan liwat ini akan membuktikan BN sengaja bersendawara.

Paling kita takuti seandainya di akhirat nanti terbukti DS Anwar sememangnya menjadi mangsa politik kotor negara kita. Yang nyata sekarang DS Anwar telah berjaya diaibkan. Betapa martabat keluarganya amat tercemar kini. Pandangan masyarakat dalam kes liwat ini telah pun terbagi dua. Kita malu sendiri yang namanya kaum Melayu membiarkan nanar ini terusan merebak, berkurun lamanya akan tersimpan di lipatan sejarah. Tak cukupkah sejarah lalu mengenalkan kita siapa sebenarnya pejuang & pahlawan sejati buat bangsa & nusa yang terkorban, terpenjara tanpa pembelaan saksama.

Tiada ulasan: