Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

25.3.08

Tuesday, March 25, 2008

Tuesday, March 25, 2008

Perkataan 'binatang' penyokong Idris ditujukan kepada Sultan - Salahuddin
KUALA LUMPUR, 26 Mac: Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub menyifatkan istilah 'natang' (binatang) yang digunakan oleh penyokong Datuk Idris Jusuh pada satu slogan yang tertera pada kain rentang mereka ketika himpunan dikediaman Idris dekat Kuala Terengganu baru-baru ini ditujukan kepada Sultan negeri itu.

Kata Salahuddin beliau sangat yakin istilah itu merujuk kepada Sultan kerana slogan yang berbunyi 'Kami nak Idris, natang! (kami mahukan Idris, binatang) itu bertujuan membantah perlantikan membantah keputusan pelantikan Adun Kijal, Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar Terengganu.“Sultan yang mahukan Ahmad Said menjadi Menteri Besar," kata ketua Pemuda PAS itu dalam sidang akhbar di Pejabat PAS jalan Raja Laut hari ini.Ditanya kemungkinan istilah binatang itu dituju kepada orang lain, Salahuddin berkata ia tetap akan ditafsirkan oleh orang ramai sebagai dituju kepada Sultan kerana pemilihan Ahmad Said dan penolakan Idris sebagai Menteri Besar merupakan keputusan (perkenan) Sultan.
(Gambar:Salahuddin menunjukkan gambar kain rentang yang tertera slogan 'Kami nok Deris, natang')

Sehubungan itu kata beliau, Pemuda PAS telah mengarahkan pihaknya di Terengganu membuat laporan Polis diseluruh negeri kerana beranggapan isu tersebut sebagai bahaya dan menghasut.
Isu Menteri Besar Terengganu mula menjadi kontraversi apabila Ahmad Said bakal dilantik sebagai Menteri Besar yang baru menggantikan Idris selepas pilihan raya umum yang lalu.Sedangkan Idris dikatakan telahpun menerima watikah daripada Perdana Menteri untuk dilantik semula sebagai MB Terengganu.Sehubungan itu, keputusan yang dibuat oleh Majlis Penasihat Pemangku Raja dalam melaksanakan fungsi bagi pihak Pemangku Raja untuk memilih Ahmad itu telah menimbulkan rasa tidak puas hati dikalangan penyokong Idris sehinggalah bertindak mengadakan perhimpunan menunjukkan bantahan mereka di kediaman rumah Menteri Besar yang masih diduduki oleh Idris.

Sementara dalam perkembangan berkaitan, bantahan secara terbuka terhadap perkenan Sultan Terengganu itu turut dinyatakan oleh beberapa pimpinan Umno di peringkat Pusat.Bahkan Ahmad turut diingatkan berkemungkinan akan dikenakan tindakan disiplin oleh parti dan akan berlaku undi tidak percaya sekiranya beliau tetap mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar.
Posted by Siasah at 2:23 AM

http://siasahdaily.blogspot.com/

Tiada ulasan: