Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

25.3.08

Kenapa Kaum Cina Tolak Umno@BN


Kenapa Kaum Cina Tolak Umno@BN

Posted on Tuesday, March 25 @ 18:27:59 MYT by greenboc Oleh peluit"

"Chong... bukankah pasal Ketua Menteri Pulau Pinang isu utama orang Cina tolak BN?" Chong (bukan nama sebenar) baru balik dari Tanah Besar Cina lantaran membesarkan perniagaannya. Memang lama aku tak jumpa Chong sebelum pilihanraya lagi.

"Bukanlah!... isu berkuasa itu kami tak kisah sangat!" Aku memang tak sabar mahu berbual dengan Chong bab politik ini. Memang payah aku dapat berjumpa rakan kaum Cina yang sebaik Chong. Selalu ikhlas mengeluarkan pendapat.

"Banyak isu lain kenapa kami tolak MCA@BN, antaranya baik MCA mahupun Gerakan amat takut menyuarakan masalah kaum kami..."

"Masalah apa tu Chong.."

"Umpamanya masalah sekolah Cina.. Sekolah Ren. Jenis Keb. (China).."

"Sejak lama MCA janji mahu kemukakan tentang pembesaran Sekolah Cina ini, beri bantuan untuk sekolah ini... tapi janji tinggal janji, yang mereka bisingkan di akhbar mereka pindahkan sekolah tersebut; bukan pembesaran sekolah atau beri bantuan. Sekarang ada kelas sampai 60 orang murid" Aku tidak pasti kebenaran cakapan Chong tetapi aku terbayang anak-anakku juga terhimpit dengan kedhaifannya sekolah agama.

"Entahlah Chong, kami kaum Melayu pun terhimpit dengan masalah sekolah agama, kerajaan memang tidak memberi bantuan!"Aku teringat anak-anakku; yuran Sekolah Agama Rakyat memang mahal. Bila disebut pula tentang gaji Ustaz & Ustazahnya memang menyedihkan.

Kenapa negara yang agama rasminya Islam begini. Sekolah Agama Rakyat bagaikan dianaktirikan; jika kita kaji sejarah Sekolah Agama Rakyat ini jauh lebih lama didirikan berbanding Sekolah Kebangsaan yang ada kini. Sukatan pelajarannya jauh lebih baik yang banyak menjuruskan ke arah pendidikan & keagamaan.

Sekarang pula setiap hari Rabu anak-anakku terpaksa menyertai Program Kolokium sekolah kebangsaan. Macamlah tak ada hari lain yang sesuai. Hari Sabtu contohnya. Kalau guru-guru malas nak datang hari Sabtu; Kementerian Pendidikan seharusnya memberikan elaun atau sebagainya demi pendidikan anak-anak. Tidak sampai menganggu jadual kelas Sekolah Agama Rakyat.

Aku tetap akan menuntut hak sebagai ayah di alam basrah nanti; sudahlah yuran Sekolah Agama Rakyat itu mahal. Sekolah Kebangsaan pula tidak mahu beralah. Nampak sangat bagaikan anti pendidikan agama.

"Lagi satu masalah kami ialah bahasa, kami kaum cina lebih suka penggunaan Bahasa Kebangsaan untuk Matematik & Sains, saya rasa orang Melayu pun ramai tidak setuju penggunaan Bahasa Inggeris dalam dua mata pelajaran ini.."

Memang betul apa yang Chong cakap. anak aku mendapat markah 80% ke atas kebanyakan mata pelajaran; kecuali Sains. Teruk amat sampai bawah 50%. Bila aku tanya kenapa; Tak faham ayah. Aku terkenang orang Jepun, orang Jerman mereka maju dengan bahasa mereka. Hari ini rakan karibku orang Cina pun suka dengan Bahasa Melayu@Bahasa Kebangsaan.

Umno@BN pula gadaikan bahasa ibunda.

"Perniagaan kami pun makin lembab, jangan harap tender yang besar-besar, Semua dimonopoli puak BN. Bila Pak Lah cakap ekonomi kita tambah naik, sebut angka-angka, kami langsung tak percaya... Jika PM dahulu (Tun Dr. Mahathir) ...sebut pasal bajet, sebut pasal ekonomi negara dapat mempengaruhi indexs di bursa saham kita; Sekarang tak lagi.." Bab saham aku ini memang tuli. Aku biarkan saja Chong berhujah.

"Lagipun menteri-menteri selalu bandingkan harga minyak, harga tol kita murah, harga barangan kita murah! berbanding dengan negara jiran; Hakikatnya rakyat terhimpit miskin; Ingat rakyat mampukah terus hidup terhimpit dengan kenaikan barang. Mereka tak pernah bandingkan gaji kita dengan Singapura umpamanya.." Chong terus membebel & melihat jam tangannya. Memang masa amat terhad untung berbual panjang dengan Chong; dia terpaksa berkerja keras demi menyelamatkan perniagaannya. Sampai terpaksa lari ke Tanah Besar Cina.

"Jika MCA atau Gerakan di dalam parlimen tak ada kuasa, peranan mereka macam parti pembangkang! baik kami pilih DAP, mereka lebih berani"Banyak lagi ceritera yang menarik dari bualan aku & Chong.

Dia tidak nampak BN akan kembali gah, lantaran jika Pak Lah berundur pun penggantinya tetap diragui. Alahai!.
: Peluit pun pening dengan Umno@BN lepas satu musibah ke musibah mereka lakukan. Sudahlah kian samar dalam PR12 sekarang pula asyik nak persoalkan pula pilihan Sultan kita."

TranungKite

Tiada ulasan: