Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

25.3.08

JANGAN KETERLALUAN MENULIS KOMEN

Posted on Tuesday, March 25 @ 13:16:21 MYT by greenboc

Artikel Pendek Oleh tutuhjang

"

Assalamu'alaikum w.w. & Salam Sejahtera,

Dengan penuh kerendahan hati, saya merayu dan menyeru semoga semua 'bloggers', janganlah keterlaluan membuat ulasan sehingga tergamak membawa-bawa Pak Jusoh ke laman ini. Di samping perkara itu tidak 'relevan', ia tersangat-sangat bersifat peribadi.

Kita hendaklah menyedari bahawa segala sesuatu yang keterlaluan itu tidak molek dalam budaya kita. Janganlah kita sampai terperangkap dalam 'kegeraman' sehingga kita melupakan 'jati diri' kita dan dikhuatiri akan menjadi 'senjata makan tuan'.

Contoh mudahnya keghairahan penyokong Derih telah 'terjerat dengan ketaksuban pada Derih' dalam satu kesalahan yang tidak akan diampunkan oleh Sultan kerana tergamak menulis sepanduk : Kami Sokong Derih, NATANG'.

Sekiranya Polis TERSEDAR (saya fikir KP Negeri belum sedar) tentang makna sepanduk tersebut, sudah tentu petang ini juga pembawa sepanduk tersebut akan ditangkap, lalu akan bermai-ramailah mereka 'berpesta dalam rumah pasung' beserta dengan pencetus idea, penulis, penggalak dan pemberi habuan kepada 'TRAGEDI SEPANDUK NATANG' ini.

Saya ingin mengingatkan tentang sebuah perbidalan Perpatih "TERLAMPAU KACAU BERPELANTINGAN", ertinya jangan terlampau mengacau (gulai dll), kerana ia akan tumpah keluar (berpelantingan) sehingga akhirnya tidak boleh dimakan.

Walau bagaimanapun, saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada semua 'bloggers', kerana tanpa keberanian mereka mustahil BN akan menderita kekalahan seperti sekarang. Kehadiran 'bloggers' di laman-laman reformasi telah mamatahkan satu teori yang sangat dominan iaitu 3M (money, mechinery dan media) sebagai penentu kemenangan.

Saudara/ilah PAHLAWAN TANPA TANDA JASA yang akan ditulis dengan 'TINTA EMAS' dalam sejarah Malaysia kelak.

TUTUH JANG SAMPAI MONANG


"

Tiada ulasan: