Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

7.3.08

Khir Toyo ooo Khir Toyo Ilmu apa yang Kau Pakai

Posted on Friday, March 07 @ 07:10:21 MYT by SongkokPutih Oleh peluit

"Jika kita tenguk cerita P. Ramlee orang jawa ini sanggup jual anak sebab mahukan harta. Ramai pemimpin kita di Malaysia dari kalangan Jawa. Kuat pengaruh & ilmu Jawa ini. Tenguk sahaja tarian mereka dengan kuku-kuku melentiknya. Memang golongan Jawa kaum yang gigih perkasa, tekun & amat setia dalam mencari harta.

Bagi kalangan mereka yang tinggal di dalam masyarakat Jawa tentunya tahu bagaimana orang Jawa giatnya mengejar harta. Tidak ada tanah terbiar. Malahan kampung mereka menjadi contoh di peringkat kebangsaan. Itu hebatnya golongan MB Khir Toyo. Jangan hairan satu ketika nanti Tanah Melayu akan bertukar jadi Tanah Jawa. Maka itu jika golongan ini telah memegang tampuk pemerintahan jangan harap dapat cepat kita ambil semula kuasa di tangan mereka selagi mereka tidak jadi jutawan. Itu yang terjadi banyak kawasan di Selangor & Johor yang ramai kaum Jawa. Tenguk rumah mereka pun sudah bagaikan istana.

Amat berbeda dengan kaum Melayu yang asalnya memang juga ramai dari seberang. Tetapi jika kita amati sejarah Melayu Asli bukannya dari seberang. Ada yang kata dari India; sebab itu kawin berinai & cerita bangsawan dulu sebut dewata perbagai.

Jawa itu juga Melayu; begitu juga Banjar, Minang, Bugis, Rawa & ramai lagi puak lain. Mana ada di MyKad nak tulis Bangsa itu Jawa atau Melayu.

Lupakan isu Jawa Bugis Melayu semua ini.

Isu Melayu Jawa tak penting; tapi adat & sopan santun itu boleh kita pertikaikan. Itu isu yang boleh didebatkan. Rasanya jika MB Khir Toyo itu benar-benar Melayu dia memang tak tergamak nak hadiahkan penyapu biarpun seseorang itu buat kesalahan. Secara ilusinya peradapan itu yang akan terserlah jika kita angkat seseorang yang wajar atau tidak wajar menjadi pemimpin. Mana ada dalam kamus Jawa bidalan jika mahu menarik benang dari tepung jangan sampai tepung berselerak... MB Khir Toyo pernah dengar ini tapi bukan adat & sentiasa mengamalkannya. Dia bukan Melayu jati. Maka dia lebih suka guna penyapu... jika dah guna penyapu apa akan jadi dengan tepung. Isk!.

Menghambat orang dengan penyapu dikira biadap; seharusnya pemimpin begini kena menyembah maaf. Pemimpin tidak beradab namanya. Malu amat seorang ketua dihadiahkan penyapu. Melampau!. Apakah kita mahu bersalaman wawasan dengan pemimpin sebegini. Ego. Jika enggan mengaku yang dirinya ego; tika pilihan raya inilah rakyat jelata kena mengajar pemimpin yang tidak bersopan ini. Kes penyapu hanya sekelumit sahaja sejarah MB Khir Toyo ini, banyak lagi skandal & rasuah yang didedahkan oleh BA yang melibatkan MB Khir Toyo. Cuba ingat-ingatkan kembali.

Buat jalan RM4.5 juta untuk satu kilometer; tanah tol Dr Hasan Ali yang dipertikaikannya; Orang tua tu nak buat kerja baik dengan tanah tu. kawasan-kawasan tanah yang diberikan kepada pemimpin-pemimpin Umno, dari Sepang ke Sabak Bernam hingga ke Ulu Bernam termasuk di Bukit Cherakah, Bukit Raja, Sg.Buluh, Rawang, Gombak dan lain-lain lagi... sebahagiannya tentunya milik bangsa kita... nak buat benda apa di tanah itu MB Khir Toyo tak persoalkan .. perobohan rumah setinggan Kampung Beremban & banyak lagi... semak-semaklah di internet!...

Sekali lagi diulangi...rakyat jelata kena mengajar pemimpin yang tidak bersopan & tiada adab ini... Inilah masanya untuk memberi pengajaran kepada Umno@BN. Jika masih bersetongkol dengan golongan yang ego ini nak dipanggil apalah nilai bangsa kita nanti!!!"


"Khir Toyo ooo Khir Toyo Ilmu apa yang Kau Pakai" Configure 4 comments Search Discussion
The comments are owned by the poster. We aren't responsible for their content.

Re: Khir Toyo ooo Khir Toyo Ilmu apa yang Kau Pakai (Score: 1)by xyx123 on Friday, March 07 @ 09:55:45 MYT(User Info Send a Message)

ORANG JAWA ITU RAJIN BEKERJA NAMANYA..BERBUDI PADA TANAH AKAN DAPAT HASILNYA..FAHAM!!!!DALAM BA PUN RAMAI ORANG JAWA TAU..CAKAP TU BERHATI-HATI SIKIT OIII!! AKU NI ORANG JAWA..[ Reply to This ]

Re: Khir Toyo ooo Khir Toyo Ilmu apa yang Kau Pakai by peluit on Friday, March 07 @ 12:40:27 MYT

Re: Khir Toyo ooo Khir Toyo Ilmu apa yang Kau Pakai (Score: 1)by manusia on Friday, March 07 @ 11:17:26 MYT(User Info Send a Message)

x payahla nk berjawa2. Islam sudah.[ Reply to This ]

Re: Khir Toyo ooo Khir Toyo Ilmu apa yang Kau Pakai (Score: 1)by ammerang05 on Friday, March 07 @ 11:34:59 MYT(User Info Send a Message)

dlm byk2 toyol ade satu jenis toyol yg suke keluar tak kira pagi atau mlm.....sape pandai boleh jawabkalau betul hadiahnye penyapu buruk[ Reply to This ]