Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

25.3.08

Tetap sokong Idris -- 23 ADUN buat pengakuan dalam pertemuan dengan PM


KUALA LUMPUR 23 Mac - Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, dalam pertemuan dengan Perdana Menteri dan Presiden UMNO Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi malam ini, 23 daripada 24 anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) di Terengganu telah membuat pengakuan untuk menyokong Datuk Seri Idris Jusoh sebagai Menteri Besar.

Najib yang juga Timbalan Presiden UMNO berkata empat ketua bahagian yang hadir dalam kumpulan tersebut iaitu Kuala Nerus, Kuala Terengganu, Setiu dan Besut juga telah memberi pengakuan untuk menyokong Idris sebagai Menteri Besar.

“Ini bererti mereka berpegang pada prinsip mengikut kepada tafsiran Perlembagaan yang mereka mempunyai suara teramai dalam Dewan Undangan Negeri dan mereka akan hanya menerima Datuk Idris Jusoh sebagai Menteri Besar,” katanya kepada Bernama.

Najib berkata kedudukan Datuk Ahmad Said sebagai ahli UMNO akan ditentukan secara rasmi oleh Majis Tertinggi (MT) parti pada mesyuaratnya Khamis ini.

“Ini adalah untuk menentukan sama ada Datuk Ahmad Said telah melanggar disiplin parti,” katanya.

Najib berkata, kesemua 23 ADUN itu telah memberi pengakuan kepada Presiden parti dan juga kepada beliau sebagai Timbalan Presiden parti.

Pertemuan itu berlangsung di kediaman rasmi Perdana Menteri, Seri Perdana.

Turut hadir dalam pertemuan yang bermula pukul 6 petang dan berakhir 7. 30 malam itu ialah Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Bercakap kepada pemberita selepas pertemuan itu, Mohd. Ali berkata, keputusan Perdana Menteri memilih Idris sebagai Menteri Besar adalah muktamad dan meminta istana mematuhi pendirian tersebut.

Sementara itu, Idris pula berkata, beliau gembira dengan pertemuan berkenaan dan menganggap ia “sesuatu yang positif dan baik.’’

Pertemuan itu diadakan berikutan perkembangan terbaru hari ini yang menyaksikan Ahmad Said menerima watikah perisytiharan pelantikan sebagai Menteri Besar Terengganu yang baru daripada Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) dalam satu upacara tertutup di Istana Tetamu di sini.

Ahmad, 51, menerima watikah pelantikan itu daripada Yang Dipertua majlis itu, Tengku Sri Panglima Raja Tengku Baderulzaman dengan disaksikan dua lagi anggota MPPR iaitu Tengku Sri Laksamana Raja Tengku Sulaiman Sultan Ismail dan bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman.

Bagaimanapun majlis angkat sumpah jawatan Menteri Besar itu masih belum ditetapkan lagi.

Tiada ulasan: