Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

23.3.08

Melayu UMNO: Biadap

Posted on Sunday, March 23 @ 16:29:03 MYT by greenboc
Artikel Pilihan Oleh pemuda_islam

"a
UMNO. Menyingkap sejarah bangsa Melayu melayu persatuan-persatuan Melayu disatukan dibawah payung UMNO iaitu Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) pada 11 Mei 1946. Setelah 42 tahu, UMNO yang diasaskan oleh Allahyarham Dato' Onn Jaafar ini telah diharamkan angkara terdapat puak-puak yang tamakkan kuasa. Maka UMNO BARU telah ditubuhkan pada tahun 1988.


Sebenarnya di dalam UMNO sememangnya berpuak-puak. Seperti Bangsa Arab Jahiliyah sebelum kedatangan sinar Islam itu sendiri. Mereka berpecah belah disebabkan tidak bertunjang suatu paksi agama. Mereka hidup berpuak-puak mengikut kabilah. Disini dapat dilihat bahawa parti yang mengamalkan parti atas dasar kaum sememangnya berpecah-belah. Di dalam UMNO dipanggil team yang mewakili atau menyokong pemimpin mereka.

Maka disini, setelah 50 tahun merdeka, bibit-bibit perpecahan bermula setelah tamatnya Pilihanraya Umum Ke-12 pada 8 Mac 2008. UMNO dan Barisan Nasional (BN) pimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi atau lebih dikenali Pak Lah telah kehilangan majoriti 2/3 kerusi parlimen dimana hanya 140 kerusi manakala pihak pembangkag atau lebih dikenali sebagai Barisan Alternatif/Rakyat telah menunjukkan prestasi memuaskan dengan 82 kerusi.

Kemudian, tatlkala Barisan Rakyat dapat menawan 4 negeri baru, Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Selangor termasuk dapat mengekalkan kembali kuasa di Kelantan dengan majotriti lebih besar, maka Pak Lah telah dipersalahkan. Pemimpin parti komponen BN telah tewas. Antaranya Presiden Geraka, Tan Sri Dr Koh Tsu Kun, Presiden MIC, Dato' Seri S.Samy Vellu, Presiden PPP, Dato' M.Kayveas. Tidak lupa, Menteri Pembangunan Wanita dan Masyarakat, Dato' Seri Shahrizat Abdul Jalil tewas kepada Puteri Reformasi di Lembah Pantai dan ramai lagi.

Namun, Pak Lah masih tidak mahu bertanggungjawab dengan membuat kenyataan bahawa ini adalah pilihan rakyat. Beliau sedikitpun tidak mahu bertanggugnjawab. Namun, dikalangan pemimpin parti komponen lain berasa bertanggungjawab atas kekalahan mereka dan mahu meletak jawatan.

Kemudian, babak yang menunjukkan UMNO gilakan kuasa apabila secara terang-terangan mengatakan DAP biadap tatkala menyuruh ADUN DAP tidak menghadiri upacara mengangkat sumpah MB Perak Ir. Mohd Nazir. UMNO dengan lantang memarahi DAP Lim Kit Siang yang dikatakan tidak menghormati raja. Di sini, pihak pembangkang juga merasakan tidak puas hati. Namun, penasihat DAP itu memohon maaf kepada Raja Dr Nazrin atas keterlanjurannya tempoh hari.

Namun, apa yang berlaku di Perlis berlainan. MB yang dipilih oleh Pak Lah, Datuk Seri Shahidan Kassim tidak direstui oleh pihak Istana Indera Kayangan. MB pilihan raja adalah Datuk Dr Md Isa Sabu. Berlaku pergolakan sekejap di mana terpaksa raja memanggil kesemua ADUN untuk memilih MB baru dan 11 orang ADUN meyokong perlantikan MB baru menggantikan Shahidan Kassim.

Setelah itu, setelah seminggu piliharaya berlalu, barulah Pak Lah mengumumkan barisan kabinet yang dikecilkan berbanding sebelum ini. Sememangnya mengejutkan kebanyakan rakyat di Malaysia apatah lagi di dalam UMNO sendiri. Sememangnya kabinet yang dibentuk telah mendapat restu dari Tingkat 4, Pejabat PM iaitu menantu PM sendiri, Khairy Jamaluddin. Orang-orang Datuk Seri Najib dilihat telah ditendang kelaur dari kabinet Pak Lah seperti Jamaluddin Jarjis. Orang-orang secara terang-tereang telah diberi jawatan menteri seperti Datuk Shaziman Mansur dan timbalan menteri, Datuk Wan Ahmad Farid.

Lebih mengejutkan, bekas MB Selangor, Mat Taib yang telah ditangkap oleh pihak berkuasa Australia pada tahun 1986 kerana membawa masuk wang sebanyak 9 juta tetapi dilepaskan begitu sahaja dilantik menjadi menteri penuh. Mana dia dapat duit sebanyak itu dan terbang ke Australia? Terpalit dengan rasuah, dibuang pada zaman Tun Dr. Mahathir tetapi diambil oleh Pak Lah. Dimana kredibiliti anda Pak Lah? BukanMat Taib seorang yang dilantik sebagai senator dan dibawa ke kabinet. Terdapat 5 orang lagi yang dilantik sebagai senator untuk menjadi menteri. Pak Lah, anda tidak mempunyai calon ke yang telah menang bertanding dalam pilihanaraya lalu. Anda ketandusan calon ke?

Terengganu, dimana negeri yang masih tidak menubuhkan kerajaan negeri setelah dua minggu berlalu. Maka, pabila pihak Istana mengumumkan bahawa mereka melantik Datuk Ahmad Said sebagai MB Terengganu yang baru, orang-orang UMNO yang kuat rasuah, kurang ajar menentang keputusan pihak Istana. Mereka ini mahukan Idris Jusoh menjadi MB. Disini diformulasikan bahawa bila UMNO kehilangan kuasa mereka merasakan mereka bijak. Tindakan ini amat biadap. Melayu UMNO tidak beradap, biadap, bacul pada Sultan yang mereka. Melayu UMNO telah memalukan melayu di mata bangsa lain terutamanya cina pada kes Lim Kit Siang tempoh hari. Cina dikatakan biadap, tetapi melayu biadap tidak dikatakan apa-apa.

Anda, melayu UMNO sememangnya biadap!

pemuda islam 2008
awati laman web:

www.harapanmalaysia.blogspot.com
"

Tiada ulasan: