Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

26.2.14

Kemelut BR1M 3.0

BR1M 3.0
Ada yang kasi maklumat... staf LHDN dah buat kerja lebih dalam bab semakan... mereka trace gaji kasar suami & isteri bila digabungkan dah lebih jumlah RM3000 maka dapatlah RM450. (RM3001-RM4000 hanya layak RM450)

Ada pula yang kata dia dah gabungkan kedua-dua gaji masih tak sampai RM3000 layaknya RM650; kenapa pula kasi RM450; ini yang kena buat rayuan...

Hahaha kut ada Spy Leman kerajaan yang kasi tahu... si isteri part time jual nasi lemak julaa kuih pelbagai... suami pun part tima kerja jaga... maka akhir tak layaklah dapar BR1M... ish payahlah kalau macam tu.

Sepatutnya seragamkan saja... kan ke kita ni negara makmur maju jaya... apa sangatlah beda RM200 tu sian dia... apa kata... yang dapat RM650 gajinya dah cecah RM3000 & si polan yang dapat RM450 hanyalah RM3001... macam tak adil... kan?
kan?
Teringat kampung halaman... setahu saya baik emak atau apak... mereka orang lama manalah ada pengaruh PR atau pembangkang di kampung saya itu... apak lama menjadi warga emas... memang tak pernah merasa duit BR1M... emak pula sekadar jual hasil ternak atau buah-buahan di kampung... tak pernah pun ada siapa nak kasi mereka ini sumbangan BR1M pun tak ujud sedangkan mereka setia menyokong kerajaan yang sedia ada.

  • Peluit Ralit alahai lagi sedih... rakan saya mengadu gaji kasarnya cuma sekitar RM4010 memang isterinya suri rumah sepenuhnya... dia tak pernah merasa BR1M sejak dulu lagi... (dulu hanya layak RM3000) saya pun turut bersedih... sebab saya tahu dia bayar cukai juga. RM10 punya pasal tak merasa duit BR1M.
     
    (Rezeki anak muda sekarang memang murah; yang bujang pun dapat BR1M & pelbagai kemakmuran negara dapat mereka kecapi; cuma masalah kehidupan anak cucu kita nampak makin terhimpit; sebab belum kerja dah ada hutang PTPTN ; rumah pula makin mahal; kos hidup tinggi melambung. Jika kerajaan tak sediakan peluang kerjaya yang munasabah pasti anak cucu kita akan makin terhimpit)

Tiada ulasan: