Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

13.2.14

Bola sepak dan sumpah al-Quran


NAMPAKNYA bola sepak kita sudah terikut-ikut macam politik, panas tidak tentu fasal. Kalau tercetus rasa tidak puas hati, ada pihak yang terlalu emosional, dan mengeluarkan kenyataan berapi-rapi, macamlah bola yang sebiji itu segala-galanya.

Kini cara baharu untuk menyelesaikan masalah di padang tidak lagi merujuk kepada pengadil, tetapi melakukan acara bersumpah dengan al-Quran. Itulah yang terjadi di Kuala Terengganu tiga hari lalu.

Penolong jurulatih pasukan T-Team, Azlan Johar dan pemain tengahnya Khairan Izuan Razali, bersumpah dengan al-Quran, di hadapan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said.

Seperti yang dilaporkan media, MB sendiri yang beria-ia meminta pemain dan pegawai skuad The Titans itu bersumpah menggunakan Kitab Suci. “Kita mahu buktikan kebenaran kerana ia melibatkan maruah diri, harga diri dan pasukan,” katanya.

Isunya ialah insiden kekecohan dalam terowong di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin pada 1 Februari lepas, sebaik tamat aksi separuh masa pertama kempen Piala FA antara pasukan pantai timur itu dengan Johor Darul Takzim (JDT) di stadium berkenaan.

Pasukan T-Team berpendirian berlaku kekasaran dalam terowong ketika menuju ke bilik persalinan. Tetapi seorang pemainnya, Irfan Abd Ghani, mengeluarkan kenyataan di Johor, mendakwa tidak nampak sebarang insiden dalam terowong. Maka cara terbaik untuk menentukan kebenaran dalam isu ini ialah bersumpah dengan al-Quran.

Pada hemat saya, biarlah orang politik sahaja yang bersumpah al-Quran, itu pun jika benar-benar perlu. Saiful Bukhari pernah bersumpah seperti ini berhubung isu liwat yang melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Sampai kini kes belum selesai.

Terengganu memecah rekod Malaysia sebagai negeri pertama melakukan sumpah seperti ini dalam isu bola sepak negara. Tetapi apakah itu perlu? Tercemar sangatkah maruah diri sehingga mengangkat Kitab Suci?

Bukan niat saya merendah dan memperkecilkan T-Team. Mereka memang ada hak menuntut kebenaran dan keadilan. Tetapi bersumpah al-Quran bukan satu-satunya cara menebus maruah.

Ini cara orang politik. Janganlah hubaya-hubaya politik dibawa dalam bola sepak.

Lagi pun ada banyak lagi isu besar yang lebih mencemarkan bukan sahaja maruah diri tetapi maruah negeri. Insiden terowong di Larkin itu terlalu kecil jika dibandingkan dengan insiden keruntuhan demi keruntuhan yang terjadi di negeri penyu.

Bagi kebanyakan orang, gelaran ‘Terengganu Darul Runtuh’ tentu sekali lebih mengaibkan lagi menjatuhkan maruah.

Tambahan pula keruntuhan yang tidak mengira waktu dan cuaca itu sering dikaitkan dengan kepincangan dan penyelewengan. Apa sangatlah insiden bola berbanding kemelut stadium gah di Gong Badak yang dua kali runtuh!

Biarlah Terengganu memulakan, tetapi harap-harap sumpah al-Quran tidak menjadi trend bola sepak. Sumpah seperti itu lebih menonjolkan keegoan, tetapi belum tentu dapat menamatkan kemelut yang melanda bola sepak kita sejak sekian lama.

Apa sudahnya bola sepak negara sekiranya acara sumpah seperti itu kerap dilakukan setiap kali berlaku rasa tidak puas hati?

Saya tidak fikir sumpah dapat menghapuskan gejala kronik yang melanda dunia bola kita, terutama rasuah bola, judi bola, skandal bola dan seribu satu kepincangan pengurusan.

Badan induk bola @ FAM dan persatuan-persatuan gabungan setiap negeri sering bertelagah dan berlawan secara terbuka.

Ada ketikanya bercakaran berebut jawatan. Masa, tenaga, idea dan wang ringgit yang sepatutnya ditumpukan untuk memantapkan prestasi bola sepak, lebih banyak disia-siakan untuk menyelesaikan krisis dalam persatuan.

Pengendali dan pegawai badan-badan bola sepak kita terlalu banyak bercakap, berteori dan berfalsafah. Tetapi kesan terhadap pembangunan sukan popular itu tidak seberapa, malah menyedihkan setiap tahun. Hakikatnya ialah pasukan bola sepak kita adalah antara yang tercorot dalam carta dunia.

Sesetengah pihak berpendapat, bola sepak kita diterajui dan didalangi orang-orang politik – juga pihak istana – yang kurang ilmu atau tidak tahu langsung mengenai bola sepak.

Tanpa prejudis, masanya memang sudah tiba untuk melakukan transformasi pengurusan bola sepak dengan menukar pengendali dan peneraju yang ada sekarang, dan diganti dengan mereka yang betul-betul profesional.

Tiada ulasan: