Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

28.1.14

'Soal Anwar jadi PM, itu ketentuan Tuhan'

Profesor Diraja Ungku Aziz Abdul Hamid berkata soal Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim layak menjadi perdana menteri bergantung kepada ketentuan Tuhan.

Menurutnya tokoh akademik itu berkata seingatnya, Anwar seorang yang giat dan mempunyai niat untuk menjadi seorang pemimpin sewaktu beliau menuntut di Universiti Malaya (UM).

"Sekarang dia sudah jadi pemimpin, sama ada suka atau tidak. Soal dia layak atau tidak nak jadi perdana menteri, itu ketentuan Tuhan.

"Nasib manusia kita tak tahu, nasib kita bukan di tangan manusia. Ketika zaman pelajar, perangai dia macam pelajar lain. Bila masuk arena politik, perangai dia macam orang lain, pernah jadi menteri kewangan.

"Kemahuan dan kemampuannya yang menentukan sampai bila dia boleh bertahan. Pengalaman berapa lama dia ditahan, berapa lama duduk dalam kem tahanan, itu masalah dia.

"Tetapi bukan dia saja, sama juga kes seperti Syed Hussin (Ali), semua itu pelajar saya," kata Ungku Aziz seperti dilapor Berita Minggu hari ini.

Ungku Aziz berkata demikian bagi menjawab perbandingan watak Anwar sewaktu tokoh akademik yang mesra dipanggil 'Pak Ungku' itu menjadi naib canselor UM dan ketika ini.

Tiada ulasan: