Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

13.1.14

NAMA ALLAH

“Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman wahai Isa putera Maryam! Adakah kamu mengatakan kepada manusia jadikanlah aku dan ibuku sebagai dua orang tuhan selain Allah? Isa menjawab; Maha suci Engkau, tidaklah patut bagiku mengatakan apa yang bukan hakku, jika aku pernah mengatakannya maka tentulah Engkau telah mengetahuinya…..” (Al-Maidah:116)

Dalam soal-jawab Allah dengan Nabi Isa a.s. tiada larangan daripada Allah untuk namaNya digunakan oleh golongan yang Allah maksudkan.

“Aku tidak pernah mengatakan kepada mereka kecuali apa yang Engkau perintahkan kepadaku, iaitu sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhanmu dan adalah aku menjadi saksi terhadap mereka selama aku berada diantara mereka……” (Al-Maidah:117)

Ayat 117 surah Al-Maidah juga tiada larangan daripada Allah untuk namaNya digunakan, apa yang dinyatakan oleh Nabi Isa a.s. ialah mengajak manusia menyembah Allah dan itulah peranan pemerintah iaitu menyeru rakyat samada Islam atau bukan Islam supaya menyembah Allah yang Satu.

“…….nescaya runtuhlah tempat2 pertapaan serta gereja2 (Nasrani) dan tempat2 ibadat (Yahudi) dan masjid2 yang disebut nama Allah banyak2 padanya,
………(Al-Hajj:40)

Ayat 40 surah Al-Hajj menjelaskan lagi bahawa nama Allah disebut dalam tempat ibadat Yahudi, Nasrani dan diakhiri dengan masjid dan tiada larangan daripada Allah namaNya disebut oleh penganut Yahudi dan Nasrani.

Dalam peristiwa mubahalah (sumpah laknat) dengan orang2 Nasrani, Nabi s.a.w. mengajak mereka bersumpah dengan nama Allah.

Dalam perjanjian Hudaibiyah Nabi terima cadangan wakil Quraish Mekah Suhail bin `Amr supaya Bismillahirrahmanirrahim digantikan dengan BismikAllahumma (Dengan namaMu Ya Allah) (Hadis riwayat Bukhari). Adakah Nabi telah murtad kerana membenarkan musyrikin Mekah menggunakan kalimah Allah?.

Nama bapa Nabi s.a.w. ialah Abdullah (hamba Allah) ini bermakna nama Allah telah digunakan sebelum Nabi dilahirkan, Nasrani di Mesir, Jordan dan Lebanon sejak zaman silam lagi telah menggunakan nama Allah, di negara ini nama Allah digunakan dalam kitab agama Sikh bahkan kerajaan Barisan Nasional membenarkan membawa masuk kitab Bible terjemahan Indonesia, manakala di Sabah dan Sarawak orang2 Kristian dibenarkan oleh Barisan Nasional untuk menggunakan nama Allah dan kita boleh lihat ada gereja2 yang meletakkan nama Allah di pintu masuk.

Jika kita terima pakai fatwa majlis fatwa kerajaan Barisan Nasional (majlis fatwa Babi Daging) dan juga pendapat ulamak2 Babi Daging peliharaan setan Barisan Nasional, maka Nabi s.a.w. telah murtad kerana membenarkan musyrikin Mekah menggunakan nama Allah dan mengajak Nasrani bersumpah dengan menggunakan nama Allah.

Akidah umat Islam boleh terjejas jika kita tidak membenarkan bukan Islam menggunakan nama Allah seolah-olah kita mengiktiraf adanya tuhan selain Allah. Apa yang perlu ialah mengikut contoh Nabi Isa a.s. iaitu pemerintah menetapkan garis panduan penggunaan nama Allah.

Majlis fatwa negara ini tiada kualiti dalam mengeluarkan fatwa kerana mereka hanyalah Babi Daging peliharaan Barisan Nasional Laknatullah, kerana tiada fatwa yang dikeluarkan ke atas umno yang sekular (kafir) dan ke atas pemimpin2 umno yang hina hukum Allah dan Sunnah Nabi s.a.w.

Bible yang dirampas di Selangor itu ada kebenaran KDN, siapa yang kuasai KDN? PAS ke, PKR ke atau DAP ke? kepada yang buat himpunan sokong JAIS itu tolong tengok Bible itu siapa yang bagi kebenaran? jangan jadi bahlul, bangang, bingong...kuda kayu... mangkok ayun....

Tiada ulasan: