Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

28.1.14

Rayuan ke-2 Anwar ketepi Shafee didengar 11 Feb


Mahkamah Persekutuan akan mendengar pada 11 Feb rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap keputusan Mahkamah Rayuan menolak permohonan beliau untuk mengetepikan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah daripada mewakili pihak pendakwaan dalam rayuannya terhadap pembebasan Anwar daripada tuduhan liwat.

Timbalan Pendaftar Mahkamah Persekutuan Mohd Izzudin Mohamad menetapkan tarikh baharu itu di dalam kamarnya hari ini apabila perkara berkenaan dibawa kepadanya bagi tujuan pengurusan kes.

Timbalan Pendakwa Raya Noorin Badaruddin berkata sebelum ini, rayuan itu ditetapkan untuk didengar hari ini, tetapi terpaksa ditunda kerana tarikhnya tidak sesuai dengan peguam Tommy Thomas yang mewakili Anwar.

Katanya berikutan itu, perkara itu ditetapkan untuk pengurusan kes hari ini bagi menetapkan tarikh baharu pendengaran.

Peguam Muhammad Afiq Mohamad Noor hadir bagi pihak Anwar pada prosiding pengurusan kes itu.

Pada 20 Dis tahun lepas, panel tiga anggota Mahkamah Rayuan, yang diketuai Hakim Datuk Aziah Ali, sebulat suara menolak permohonan Anwar dan memutuskan bahawa pelantikan Muhammad Shafee adalah mengikut undang-undang.

Anwar, 66, memfailkan permohonan kedua untuk mengetepikan Muhammad Shafee daripada mengetuai pasukan pendakwaan dalam rayuannya terhadap pembebasan pemimpin pembangkang itu daripada tuduhan liwat dengan menggunakan maklumat daripada perisytiharan berkanun yang dibuat bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim untuk menyokong permohonannya.

Permohonan pertama Anwar ditolak Mahkamah Rayuan pada 17 Sept tahun lepas, dan berikutan itu, beliau mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Persekutuan, tetapi turut ditolak.

Pada 9 Jan tahun lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membebaskan dan melepaskan Anwar daripada tuduhan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan, 26, di sebuah unit di Kondominimum Desa Damansara, Bukit Damansara antara pukul 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Pelantikan Muhammad Shafee, seorang peguam terkenal, dibuat melalui kuasa Peguam Negara mengikut Seksyen 376 (3) Kanun Aturcara Jenayah dan Perkara 145 (3) Perlembagaan Persekutuan, untuk mengendalikan rayuan di Mahkamah Rayuan.

Mahkamah Rayuan menetapkan 12 dan 13 Feb untuk mendengar rayuan pihak pendakwaan terhadap pembebasan Anwar daripada tuduhan itu.

- Bernama

Tiada ulasan: