Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

1.1.14

DOA BURUK



Dalam sahih Muslim diriwayatkan kisah seorang lelaki yang makan dengan tangan kiri di sisi Nabi s.a.w., bila Nabi s.a.w. mengarahkannya makan dengan tangan kanan, lelaki tersebut menyatakan tidak mampu makan dengan tangan kanan (kerana sombong) lalu Nabi s.a.w. bersabda "kalau begitu kamu tidak akan mampu (makan dengan tangan kanan)" setelah Nabi s.a.w. bersabda demikian, lelaki tersebut tidak lagi boleh mengangkat tangan kanan ke mulutnya" (sahih Muslim).

Ibnu Hajar dalam Fathul Bari mengatakan hadis ini menunjukkan keharusan mendoakan keburukan ke atas orang yang melanggar hukum syarak (Fathul Bari- Ibnu Hajar).

Bersumber dari Khuffaf bin Ima' Al-Ghiffari dia berkata; Rasullah s.a.w. berdoa dalam suatu solat "Ya Allah, laknatilah Bani Lahyan, Bani Ri'la dan Bani Dzakawan serta Bani Ushayyah, kerana mereka telah berbuat durhaka kepada Allah dan RasulNya......." (Sahih Muslim).

Dari Abu Hurairah sesungguhnya dia pernah mendengar Rasullah s.a.w. bersabda "Ya Allah, setiap hamba mukmin yang aku caci-maki, maka jadikanlah hal itu sebagai suatu pendekatan yang boleh mendekatkan kepada Mu pada hari kiamat nanti" (Sahih Muslim).

Nabi s.a.w. pernah memarahi seorang lelaki (sahabat) dengan ungkapan "celaka" (Fiqh Sunnah jil.5/215) dan pernah memarahi dengan ungkapan "kera" (Tafsir Al-Azhar Juz 21/290, Fiqh Sirah oleh Syeikh Muhammad Al-Ghazali jil 2/572).

umno/BN memerintah negara 55 tahun dengan tolak Islam dan menghina hukum Allah dan Sunnah Nabi s.a.w., maka umno/BN wajar didoakan supaya dilaknat Allah dan dibinasakan seperti mana Allah binasakan firaun, namrud dan qarun.

CELAKA UMNO/BN, LAKNATULLAH UMNO/BN.......

Tiada ulasan: