Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

7.1.14

Dengar rintihan bukan rendahkan suara rakyat

MAPIM berpendapat sangat penting para ulama berperanan menjernihkan keadaan ketika umat menghadapi kemusykilan menghadapi isu kenaikan kos sara hidup dan pelbagai kemelut hidup akibat kepincangan urustadbir pemerintah.

Di kala umat sangat mengharapkan kefahaman dan keprihatinan dari pemerintah dan bila umat hilang arah untuk menyalurkan aduan agar masalah mereka didengari, ulama adalah tempat umat mengharap dan mengadu.

Rakyat mengharapkan ulama menegur umara supaya tidak terus mengenepikan keresahan rakyat.

Untuk mendakwa penyaluran maklumat mengenai isu kos sara hidup kepada perdana menteri tidak diusahakan adalah tidak tepat.

Suara rakyat, termasuk ahli akademik dan pemimpin politik dalam dan luar kerajaan yang dikumpul dan disiar dalam media sepatutnya sudah cukup untuk perdana menteri memberi respon yang wajar terhadap keresahan rakyat.

Tidak timbul isu mahu menggulingkan kerajaan kerana rakyat hanya menuntut agar kos sara hidupkan diturunkan.

Sudah banyak pengajaran dari negara-negara di seluruh dunia bila rakyat bangkit kerana pemerintah tidak telus dalam membuat keputusan dan akhirnya menambah beban rakyat .

Lagi pun perkataan mengguling kerajaan telahpun dinafikan oleh pihak yang penganjur perhimpunan dan siasatan telahpun dijalankan oleh pihak polis.

Ternyata yang menjadi arahan polis ialah perhimpunan haram tidak boleh diadakan bukan soal hendak menggulingkan kerajaan.

'Persepsi perlu dibuktikan'

Jika tuduhan niat asal untuk menggulingkan kerajaan masih diungkit maka ia hanya persepsi yang perlu dibuktikan.

Perhimpunan Turun yang diadakan oleh pihak penganjur jelas bermakna mendesakkan pihak kerajaan menurunkan kos sara hidup bukan menggulingkan kerajaan.

Pilihan menubuh atau menukar kerajaan melalui pendekatan demokrasi masih menjadi pilihan rakyat.

Rakyat sudah biasa dengan terlibat beramai-ramai dalam perhimpunan yang tidak dibenar oleh pihak keselamatan namun tidak berlaku usaha penggulingan kerajaan seperti yang diuar-uarkan.

Kerap ditegaskan bahawa perhimpunan yang hendak diadakan adalah perhimpunan aman.

Namun jika ada pihak yang mahu mengambil kesempatan untuk melakukan provokasi ganas dengan bertindak liar atau membawa senjata maka ia harus disiasat dan bukan terus didakwa ia bukti pihak penganjur mahu melakukan kekerasan.

Oleh yang demikian adalah tidak wajar ulama bersikap simplistik dengan membuat rumusan dari maklumat yang tidak tepat dengan hanya bersandar kepada media lalu mengeluarkan pandangan yang boleh mengelirukan umat dan menegangkan suasana.

Kami sangat mengharapkan ulama dan pemimpin politik menyantuni resah rakyat agar penyelesaian yang lebih bermakna dapat dicapai dan supaya mengelakkan emosi saling mencabar dan menuding  berterusan.

MOHD AZMI ABDUL HAMID adalah presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM)

Tiada ulasan: