Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

4.1.14

Perdamaian

 

"Wahai orang2 beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul dan pemimpin dari kalangan kamu, kemudian jika kamu berbantah-bantahan dalam suatu apa pun,maka hendaklah kamu mengembalikan kepada Allah dan RasulNya, jika kamu benar2 beriman kepada Allah dan hari Akhirat" (An-Nisa:59)

Ustaz Abdul Kadir Audah dalam kitabnya `Al-Mal Wal Hukmu Fil Islam' menyatakan "...dan untuk merujukkan soal yang diperbantahkan itu kepada Allah tentu sekali memerlukan pihak pemerintah itu sentiasa patuh dan tegas melaksanakan hukum dan perintah Allah, demikian juga sikap memberi hak kepada rakyat untuk membantah pemerintah dan mendesak supaya dirujukkan perkara yang diperselisihkan kepada Allah,memerlukan pemerintah itu terikat dengan perintah dan hukum Allah dan tidak mengizinkan mereka menyelewing dari hukum yang diturunkan oleh Allah".

Maknanya ketaatan kepada pemerintah bukan mutlak,sebab itu kepada pemerintah Allah tidak letak perkataan ``ati' sebaliknya hanya `wau' (dan) sahaja. Kerajaan BN tidak termasuk dalam perintah Allah di atas kerana BN tidak melaksanakan hukum2 Allah. Jika hendak juga diadakan muzakarah atau debat maka rujukkannya mestilah Al-Quran dan Sunnah dan mesti diadakan secara terbuka. Jika umno tidak mahu kembali kepada Al-Quran dan Sunnah maka ianya sekadar mengesahkan bahawa umno tidak termasuk dalam golongan orang2 beriman dan umno itu sendiri adalah terkeluar dari Islam.

"Dan jika dua puak dari orang2 yang beriman berperang, maka damaikanlah diantara keduanya, maka jika melampaui batas salah satu golongan dari keduanya atas yang lain, maka lawanlah puak yang melampaui batas itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah, jika ia kembali patuh maka damaikanlah diantara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu, sesungguhnya Allah mengasihi orang2 yang berlaku adil" (Al-Hujurat:9)

Melampaui batas membawa maksud `zalim' iaitu tidak melaksanakan hukum2 Allah jika ianya pemerintah itu maksud pertama dan yang kedua salah satu puak menzalimi puak satu lagi. Di negara kita yang berselisih ialah antara PAS dan umno sejak dulu lagi, maka pihak yang ketiga (pendamai) mesti mencari punca perselisihan PAS dan umno dan juga melihat secara adil siapa yang menzalimi siapa. PAS dasarnya Islam yang bercita-cita untuk menegakkan sebuah negara yang berjalan dalamnya sistem2 Islam dan PAS sentiasa dizalimi oleh umno antaranya:- Menukarkan kakitangan awam yang aktif dalam PAS, menafikan royalti minyak bila Terengganu ditadbir oleh PAS,menafikan royalti minyak kepada Kelantan,menahan aktivis PAS dibawah ISA,tidak membenarkan PAS keluarkan akhbar harian,tidak membenarkan PAS muncul di kaca TV (RTM), RTM itu berfungsi dari wang pembayar cukai (wang rakyat termasuk PAS), melaksanakan pilihanraya secara tidak bersih dan telus dan banyak lagi, tetapi kezaliman yang maha besar ialah bila umno tolak Islam dengan tidak melaksanakan hukum2 Allah dan menghina hukum Allah.

Punca pergaduhan antara PAS dan umno ialah kerana umno tolak Islam dan menzalimi ahli2 PAS, maka perkara ini mestilah diselesaikan dahulu termasuk tuntutan Bersih, jika umno enggan maka umno wajib DILAWAN itu perintah Allah sehingga umno tolak sekular dan kembali kepada Islam, tidak menzalimi ahli2 PAS dan tunaikan 8 tuntutan Bersih yang tuntutan itu tidak bercanggah dengan syarak.

Jika tidak....,umat Islam di negara ini wajib lawan umno!!!, samada umno kembali kepada Islam atau umno.......?!!??!

(Hujurat ayat 9 sila rujuk Tafsir Al-Azhar)

Harusani putar belit ayat 9 surah Hujurat, jika dia nak jadi pendamai maka dia mesti cari punca rakyat marah kepada kerajaan dan selesaikan dulu punca itu, selepas itu tegah umno/BN yang menzalimi rakyat terutama ahli dan penyokong PR, selepas itu Harusani mesti pastikan umno/BN kembali kepada ayat Allah (Quran dan Sunnah) selepas itu barulah boleh didamaikan antara rakyat dan BN. Jika dalam konteks hukum pastikan umno/BN kembali kepada Islam yang sebenar, bila umno/BN dah laksanakan kehendak Allah dan Rasul dalam memerintah negara, maka ketika itu barulah Harusani ajak PAS berdamai dengan umno/BN. Harusani jangan mike jadi BABI DAGING umno dan jangan mike umpama ANJING YANG MENJELIRKAN LIDAHNYA.

Tiada ulasan: