Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

7.2.09

Serahkan kepada Rakyat



Dilulus terbit pada Saturday, February 07 @ 07:06:55 MYT oleh TokPenghulu


Oleh peluit

"Bagi Peluit, kekecuhan politik Perak tentunya lantaran masing-masing mahu membuktikan gahnya kuasa yang ada. Buat PR yang jelas masih berkuasa & mesra di hati rakyat; BN pula dengan pengaruh wangnya boleh meronakan suasana politik negara. Apa jadi pada pengundi jika ketua parti telah bertindak sendiri.



Lompat si katak lompat sebenarnya adalah laguan kanak-kanak. Bagi politik yang matang tidak seharusnya sikap keanak-anakan ini sampai merobohkan sesuatu empayar. Pastinya PR terkilan belum pun sampai setahun jagung memerintah Perak; lantaran kuasa politik wang yang dimainkan oleh parti lawan BN maka jadilah PR terpinggir.

Hakikatnya di hati rakyat sekali lagi Peluit ulangi telah jelas melalui Pilihanraya lalu PR berkuasa di Perak. Apakah dengan tindakan pemimpin politik kotor telah mencemar bersihnya demokrasi di Malaysia; Yup! semakin pudar demokrasi kita.

Tidak sehaluan dalam parti yang sama adalah lumrah politik. Baik BN atau PR perasaan tidak puas hati sememangnya ujud sejak azali dalam jiwa ahli atau kalangan ketua juga pemimpin. Tak rasional lantaran tidak sehaluan menjadikan sebuah parti itu berpecah. Peristiwa Mantan PM kita dengan DS Anwar sudah cukup mengajar kita tentang perpecahan orang Melayu, dalam BN & luar BN.

Perlu diingat; baik DAP, MIC mahupun MCA pasti mendapat laba biar parti mana memerintah. Tanah bangsa Melayu bagaimana kini. Bumi tempat kita lahir bagaimana kini jika politik Melayu semakin kalut.

Tanah Peluit di Perak yang statusnya Rezab Melayu juga ada yang terlepas ke bangsa asing semasa BN memerintah. Bila berbalah martabat bangsa kita bangsa Melayu yang patut kita fikirin; apakah akan jadi dengan tanah air kita yang permai ini. Perlu diingat. Kaum lain sering menangguk di air keruh jika politik Melayu mula pudar.

Kampung Peluit baru sahaja mendapat pembangunan dari kerajaan PR, bila PR kini mungkin telah hilang kuasa apa akan jadi projek mega PR di kampung Peluit.

Semua rakyat marhaen tidak mahu; lantaran Gajah bergaduh sesama Gajah, Pelanduk di tengah tersepit... terhimpit. Silap-silap pelanduk yang rata-ratanya rakyat marhaen Mati Katak.

Perak dilanda krisis politik apabila empat ahli dewan undangan negeri (Adun) Pakatan Rakyat keluar parti dan menjadi Adun bebas.

Budibicara Sultan boleh dipertikaikan dalam krisis ini; ini mengingatkan kita tentang Hang Jebat & Hang Tuah. Pasti kalangan kita ramai memihak akan tindakan derhaka Hang Jebat. Apakah ini bakal terjadi di Perak?.

Dalam pergolakan politik Perak kini, yang jelas tindakan Datuk Najib campur tangan di negeri orang akan tambah membuatkan kepopularitinya semakin merundum, rata-rata rakyat marhaen akan merasakan tindakan Datuk Najib@BN ini melampau & gila kuasa. Sementelah hampir setahun kini PR memerintah Perak amat aman & tiada pun pergolakan besar; tapi kekinian lantaran mainan Ketua Politik yang boleh dipertikaikan kewibaannya ini semuanya jadi tak keruan; Apatah lagi semua tahu ada antara mereka yang mengamalkan politik lompat katak ini dalam siasatan korapsi. Di mana moralnya ceritera ini.

Tidakkah ini akan menampak politik kita kini amat kotor. Huh!

Perlulah diinggat PKR yang sering diserang; Tindakan pemimpinnya sering dipersoalkan; parti PR lain yang sering diaibkan media arus perdana tanpa dapat membela diri. Semua parti akan bertanding sekitar 3 ke 4 tahun lagi. Rakyat marhaen sentiasa memerhati. Dalam keadaan sekarang baik BN mahupun PR belum tentunya kuat jika terusan berbalahan. Terutama Umno & PAS. Seharusan jika sebuat parti yang matang; janganlah cuba terlibat dengan pergolakan politik yang besar & gempak. Yang boleh memakan diri. Takutnya nanti pengundi terutama bukan Melayu akan lari & mengunci ke parti lain yang bakal lebih popular. Apa akan jadi kepada kita oramg Melayu.

SPR seharusnya tidak memihak mana-mana parti perlu memantau sebaiknya kouta calon bertanding. Pastikan calon bertanding tidak sampai dimonopoli oleh bangsa asing yang bila-bila masa merancang merampas tanah air ini yang dulunya bernama Tanah Melayu.

Peluit : Mahu jadi pengundi kampung. Masih sayangkan kampung halaman.

Tiada ulasan: