Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

30.6.08

Nak Bunuh Anwar atau Najib Tun Razak?


Isnin, 2008 Jun 30

Sebol kata: Kaitan Saiful (kiri) dengan dengan orang Najib sudah lama diketahui. Tapi kenapa Anwar pilih orang itu juga?

By PENARIK BECA

SEJAK malam tadi, saya nak tulis cerita bunuh dua ekor burung dengan seketul batu. Teori itu terlintas dalam kepada saya. Anak saudara Tan Sri Rashid SPR yang bersembang dengan saya malam tadi pula kata, skrip yang sedang dilakonkan sekarang sebenarnya nak memangsakan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Yang saya kata nak bunuh dua ekor burung dengan seketul batu itu bermakna aduan Mohd Saiful Bukhari Azlan bahawa beliau diliwat akan dijadikan senjata untuk mendebik-debik kerjaya politik dua orang tokoh politik sekaligus - Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Najib. Tengok-tengok dalam posting bertajuk "Saiful Bukhari Double Agent?" si Sebol atau Hasbullah tulis: "Ini semua membuatkan saya merasakan ianya satu perancangan untuk menjatuhkan Najib berbanding menjatuhkan Anwar."

Semalam, lepas ja saya bersembang dengan seorang kawan dan membangkitkan kenapa simpan si Saiful sedangkan sudah didedahkan dia kununnya orang Najib, kenapa bertebaran mesej yang preempt dengan tepat pertuduhan yang akan dibuat dan kenapa overreact sampai bersembunyi di kedutaan Turki, tiba-tiba dalam posting saya belum ini, Sebol kata: Kaitan Saiful dengan dengan orang Najib sudah lama diketahui. Tapi kenapa Anwar pilih orang itu juga?
Kenapa Anwar over react sampai kononnya ada ancaman bunuh sedangkan polis belum kata pun nak pergi tangkap atau sebagainya.
Anwar nak jatuhkan Najib?
Mari beli pop corn, duduk depan TV tengok wayang.

Masa saya baca komen Sebol itu, terlepas pandang pula ayat "Anwar nak jatuhkan Najib?" tu. Alahai, bagai yang selalu disebut Dr Hatta Ramli, one day too late. La ni, bagi aku katalah, Bol, mai beli maruku, duduk depan PC tunggu apa Sebol kata!

Apa pun, saya percaya, seperti juga Sebol dan saya, ramai yang yang semakin akrab dengan TV, akhbar, blog dan lain-lain untuk menyaksikan adegan yang selanjutnya.

Hanya ada satu perkara yang mengacau kelicinan jangkaan babak yang seterusnya dalam kepala kita, iaitu betapa beria-ianya Ezam Mohd Noor membisik-bisikkan kepada beberapa pemimpin pembangkang tentang cerita Anwar meliwat pembantunya sebelum sang melutut itu masuk Umno dahulu. Mereka tak percaya, tetapi pada saat-saat awal cerita aduan Saiful itu tercetus, mereka ternganga dan terpinga-pinga juga.

Sekarang mereka dah mula masuk ke gelanggang. Nak bersilat lagu mana dan dengan siapa?

SanggahTokSago