Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

11.6.08

Makin Popular Dato' Shahrir Abdul Samad.

Bila sahaja Peluit melihat senyuman Dato' di TV memang ternyata ada daya tarikan bagi siapa jua melihatnya. Pasti rasa mahu berbual panjang jika melihat Dato' yang murah senyum.

Tetapi di sebalik senyuman Dato' cuba kita lihat apa kata mereka yang mengambil tahu tentang perkembangan semasa!.

Ini di kutip dari Blog Datuk



April 30, 2008 11:14 PM


nuqman said...
Salam... Datuk,

Bertambah sengsaralah rakyat andainya harga diesel dinaikkan. Segala macam harga barang akan dengan serta merta naik dan pada masa itu mampukah KPDNHEP menanganinya? Tertarik saya dengan laporan 360 oleh wartawan TV3 30/4/08. Bagaimana harga runcit beras tempatan turut melambung 10 hingga 20% dan dijangka akan naik lagi sedangkan harga padi dari bendang masih ditakuk lama?

April 30, 2008 11:24 PM


Anonymous said...
Salam Dato,
saya sebagai penguna, keliru dgn kenyataan dato pada hari ini menerusi berita, iaitu, harga beras ditentukan oleh Kementerian Pertanian, soalan saya, apa fungsi kementerian Dato?

p/s Dato' blog ini sudah lama tidak diupdate! tak ada cerita baru ke?. Blog Tan Sri M T, selalu update

Sekian Terima Kasih

May 2, 2008 9:30 PM


Bzzz It said...
Salam Dato',

Susahkan jadi menteri KPDNHEP? Dulu saya tengok Dato' Shapiee Apdhal pun pening jugak. Come on, buktikan anda menteri yang hebat sehebat semasa anda menjadi pengerusi PAC. Tolong tumpukan kepada pengilang dan pemborong. Ambil tindakan drastik. Tak popular tak mengapa asal berkesan. Jgn takut untuk buat perubahan. Pakatan Rakyat pun cakap saja pandai, bukannya tau buat apapun. Letaklah Anwar jadi menteri KPDNHEP sekalipun masalah macam sekarang ni bukan mudah diselesaikan. Sabar ya Dato Shahrir... sabar.

May 3, 2008 2:18 AM


Anonymous said...
Kenyataan media isu beras kelirukan rakyat. YB Dato dah beri penjelasan TV3 malam tadi. Media perlu peka dari segi siarkan berita. Harap Media dapat betulkan keadaan sebelum sesuatu berita yang nak disiarkan. layari laman www.shahrir-umno.com dengan berita2 terkini.

May 3, 2008 2:36 AM


Anonymous said...
YB Dato,

Tempoh hari, seorang budak kecil bertanya:
Budak :Apa yang membesarkan,abang?

Saya tak fikir & terus balas:Makku!

Budak tertawa kata: Salah abang! Makanan yang besarkan abang....!

saya tersenyum cakap:betul.betul adik.pandainya.!

Memang benar jawapan budak itu."Makanan yang membesarkan kita semua" Krisis yang dihadapi manusia sejagat suatu hari nanti sebenarnya adalah "Krisis Makanan ", bukanlah " Krisis Petrol" Manusia tidak perlukan petrol untuk terus hidup. Manusia hanya perlukan Makanan untuk terus hidup..! Oleh yang demikian, tumpuan haruslah diberi kepada " Pertubuhan Makanan" yang secukupnya terdahulu sebelum petrol..!kerana "ALL life needs Food to survive "

"Krisis petrol" sebenarnya adalah sejenis "krisis tenaga" yang diperlukan oleh "mesin" sahaja bukan untuk nyawa/hidup manusia.Penggunaan petrol akan terus meningkat selagi perkembangan dunia-maju terus bermara ke depan.Harga tenaga petrol akan terus meningkat selagi manusia terus berkembang kerana penghasilan "petrol" akan terus berkurangan di dunia nyata ini. Saya yakin pakar-pakar saintis dunia yang "berfikiran economics" telah pun bersedia " memperkenal-gunakan Tenaga Gantian yang tidak diketahui umum/dunia-membangun untuk menggantikan "tenaga petrol" suatu hari kelak...!

Masih ingat tak YB Dato, dulu Orang Singapore pun terancam oleh "Krisis Air-mentah " kerana Tun nak naikkan harga air-mentah selepas kontrak dulu tamat..! Akan tetapi tiba-tiba,"ketua" Singapore senyap-senyap lancarkan sejenis air yang bernama "Newater" telah menyebabkan Singapore terselamat atas ancaman "Krisis Air-mentah ". Ingin dimaklumkan bahawa, orang yang berjaya mencipta "Newater" adalah seorang CEO Wanita yang berasal dari Negara Malaysia.

Hari ini, Singapore telah berjaya menjualkan Pakar "Know-How" mereka sehingga ke Timur Tengah ! Krisis mereka telah memberi peluang bagi mereka berjaya mencari jalan untuk pembangunan negaranya..!

"Masalah Subsidi" yang dihadapi kerajaan hanyalah satu "Masalah Kewangan" kerajaan, ia bukan satu "Krisis Tenaga" ataupun "Krisis Makanan". Oleh yang demikian, sebarang tindakan untuk menghapuskan/mengurangkan Subsidi,bermakna bagi mengurangkan perbelanjaan kerajaan kepada tujuan lain yang dianggap produktif , tidak akan membawa apa-apa manfaat kepada rakyat selagi "Pentadbiran Kewangan Malaysia "tidak dapat mengatasi korupsi-korupsi dan kroni-kroni yang sedia-ada ataupun akan-ada...! Kerana " Masalah Kewangan bukan diatas dengan menghapuskan Subsidi..!

Ada banyak cara bagi mencari " Duit" tapi manusia hidup bukanlah sebab "Duit"..!
Semoga tumpuan Dato dapat memikir mencari jalan keluar untuk semua rakyat Malaysia agar dapat hidup sempurna sebagai manusia dengan "Makanan Malaysia" yang sanggup ditanggung/dinikmati oleh semua rakyat Malaysia tanpa ada bimbang setiap kali hari raya...!

May 3, 2008 7:05 PM


zack said...
Friday, April 25, 2008

Helah atau fakta kenaikan harga barang.

Ekonomi kapitalis yang rata-rata dimonopoli oleh Yahudi hampir ke seluruh dunia bakal memberi musibah kepada penduduk planet bumi ini. Setelah isu perang dingin, kemelesetan ekonomi, pasaran matawang, perang teluk, perang menentang keganasan dunia, penaklukkan cara moden ke atas Iraq dan Afganistan, harga minyak,dan terkini isu harga barang makanan asasi.

Amat mudah spekulator yang menjadi penjarah ekonomi dunia seolah mencipta isu untuk mendapat manafaat keuntungan atas kesengsaraan orang lain. Pokok kepada isu ini adalah ketamakan manusia mengambil kesempatan cara mudah mengaut untung dengan mengorban manusia lain.

Kini nilai U.S Dollar semakin merosot. Saingan matawang Euro dan kesedaran pelabur dan penyimpan khususnya islam dan timur tengah menakutkan ekonomi Amerika Syarikat. Mereka kaya hanya kerana wang kertas mereka diperdagangkan di serata dunia selain kelicikan manipulasi ekonomi. Pelabagai isu dicipta. Antaranya ahli bijak pandai mereka mencipta isu harga makanan. Isu ini dimanipulasikan setelah kawalan ke atas matawang dari diapung atau dianiagakan di pasaran hadapan di kuatkuasakan di kebanyakan negara yang menjadi mangsa pada 10 tahun yang lepas.


Ketika ini dunia bukan berhadapan dengan bencana iklim dan cuaca yang serius sehingga menyebabkan pengeluaran makanan terjejas. Makanan dan wang tetap merupakan elemen utama kehidupan dalam apa juga keadaan.

Isu ciptaan ini seolah mengambil kesempatan ke atas negara yang mempunyai sistem atau keadaan politik, pentadbiran dan pemerintahan yang lemah. Bagi negara-negara yang baru merdeka, dibelenggu masaalah dalaman seperti konflik politik, perang saudara, rampasan kuasa, kebuluran, kelemahan ekonomi dan pemerintahan yang tidak stabil adalah mangsa utama.

Situasi seperti ini cuba mencipta suasana yang tidak menentu. Suasana panik boleh mencetuskan penentangan terhadap dasar sesebuah kerajaan yang mengakibatkan kacau bilau dan memudaratkan rakyat sesebuah negara khususnya yang bergantung kepada bantuan program makanan sedunia.

Rakyat sesebuah negara cuba dialihkan dari isu sebenar. Pokoknya (kelapa sawit tidak cukup untuk jadi Bio diesel) isu minyak yang cuba dimanipulasikan oleh kebanyakan negara. Dalam harga minyak yang meningkat penyampaian dan penghantaran stok barangan menjadi sukar. Sikap pembekal dan peniaga yang tamak menyorok stok menambahkan tekanan kepada isu ini. Harga barang juga menjadi mahal. Tekanan kepada penduduk yang miskin cukup kuat sehingga mencetus bantahan terbuka yang meninggalkan rasa panik kepada penduduk negara lain.

Malaysia yang tidak menerima bantuan program makanan sedunia secara langsung tidak boleh menggunakan isu ini untuk mengubah perhatian rakyat terhadap kenaikan harga barangan makanan khususnya beras. Berterus terang sahaja harga minyak adalah isu utama bagi negara kita bukannya sumber bahan makanan.

Apakah kenaikan harga sebagai dalih untuk menarik balik subsidi padi dan beras kerajaan setelah kerajaan BN banyak berbelanja semasa PRU12? Apakah nasib penamam padi tempatan yang tidak menerima faedah secara langsung kenaikan harga beras yang menerima tempias inflasi?

Persidangan intelek yang dibuat seolah blue print kepada dasar kerajaan. Usul yang dikemukakan oleh ahli panel tidak wajar sama sekali. Berjimat cermat dalam apa juga keadaan memang dituntut setiap masa bukannya beli dan makan apa sahaja apa yang mampu. Kalau bahan makanan asas seperti beras, gula, tepung, minyak masak, susu (yang dibuat dari minyak sawit bukannya susu asli), bahan api dan air tidak dikawal dan dikuatkuasa tiada maknanya. Buatlah dasar apa pun jalan keluarnya bukan mengatasi tetapi sekadar mennyesuaikan keadaan semata-mata.

Putaran ekonomi dunia yang digenapkan pusinganya dalam lingkungan 10 tahun sering menampil isu yang berbeza.

Penjarah ekonomi patut di tangani oleh ahli ekonomi terkemuka negara selain orang politik yang sentiasa berkepentingan. Apakah nilai ahli ekonomis kita sekadar "blue printer"?

Media massa pula mencari bahan dan kaitan rencana untuk mewajarkan kenaikan harga barangan.

Sudah tibanya masanya kerajaan mengkaji dan berbuat sesuatu terhadap PETRONAS. Kesan dari kenaikan harga minyak telah memberi keuntungan yang lumayan yang patut dinikmati oleh siapa? Kenaikan dan keuntungan langsung harga harga minyak adalah hasil negara yang patut dinikmati rakyat secara langsung. Bukannya untuk mereka bermewah-mewah dengan perbelanjaan yang lumayan serta penajaan yang bukan sedikit jumlahnya. Menjadikan PETRONAS konglomerat antarabangsa yang menguntungkan juga penting sebagai usaha menghadapi kekurangannya minyak mentah dimasa akan datang.

Saranan supaya rakyat rajin bekerja seolah menafikan usaha mereka selama ini dengan mengalih isu secara mudah. Permit mengimpot dan mengambil pekerja diberi sewenang-wenangnya yang menguntung pengusaha sahaja. Kesan kepada rakyat tempatan tidak banyak peluang yang tinggal.

Monopoli pengimport bahan makanan tunggal patut dihentikan. Contohnya BERNAS. Kuota import, seperti kuantiti dan persaingan harga seperti beras tempatan yang akan memberi kesan kepada penanam dan pengilangnya tidak boleh dinafikan begitu sahaja. Sudah tiba masanya negara mempunyai bank stok penimbal untuk menghadapi suasana sukar. Walau setiap isu ekonomi dan minyak sering kepalai oleh Amerika Syarrikat mereka sebenarnya telah bersedia dalam apa juga keadaan. Kita bukan belajar setelah ditimpa masalah tetapi belajar bagaimana menghadapi dan menanganinya.

May 5, 2008 11:56 AM




sembang-sembang said...
Datuk, minyak yang Datuk kata tu tak berubah jugak. SHELL jual minyak yang mahal jugak. CALTEX ada jual minyak yang murah. Awat tak seragam lagi Datuk.

May 6, 2008 3:45 PM


PELADANG said...
GLC edar barang makanan utama- berita harian 11/05/08

Saya gembira dengan pengumuman ini selaras dengan idea yang pernah saya syorkan didalam blog ini dan berharap ianya berlaku secepat mungkin.

Saya berharap penyelaras hanyalah pada 2 peringkat sahaja , pembungkus dan peruncit dan setiap level keuntungan tidak lebih 15 % atau lagi kurang lagi bagus.KERAJAAN HANYA KELUAR BELANJA PERTAMA UNTUK BELI BARANGAN , selepas itu rakyat akan memberi modal dengan menyimpan dalam koperasi/GLC tersebut. Pendaftaran isi keluarga boleh diadakan untuk kenalpasti subsidi perlu diberikan kepada setiap keluarga.Keuntungan KOPERASI/GLC TAHUNAN JUGA BOLEH DIKONGSI BERSAMA AHLI.Barang dapat , duit pun dapat.Sila rujuk konsep kad loyalty.Saya pasti ia akan berjaya dan kerajaan mampu sbb kerajaan banyak duit.

Peringatan : Audit luar mesti dijadikan sebagai pemeriksa akaun kerana telah terbukti setiap orang akan mengambil kesempatan dengan loop yang ada jika membabitkan kewangan yang banyak . Cth ; MENGAMBIL KOMISYEN DARI PEMBUNGKUS dan menambah harga dalam resit.
Pengurus berAKHLAK, AMANAH dan JUJUR diutamakan dan tolong jangan pilih poli-TIKUS

Berkenaan minyak saya cadangkan setiap kereta disubsidi setiap bulan pada hari Isnin - Jumaat (15 km/hari),Sabtu /Ahad (100 km) dan hujung bulan (500 km), Selain waktu itu beli minyak harga kaunter.Tiada subsidi untuk kereta 2.2L keatas ttp cukai jalan dikurangkan untuk 2.2L(takde langsung lagi bagus)- adil untuk pembeli kereta besar. Duit subsidi 45 billion itu beli bas banyak-banyak dan operasi selang 10 minit untuk kemudahan awam , charge flat RM2.50(day),Subsidi penuh untuk bas,taxi,lori & nelayan , pertanian shj. Golongan Peniagaan , cukai ditolak dari cukai koporat termasuk dengan perbelanjaan minyak tahunan syarikat.
Kad rebet subsidi boleh diberi semasa renewal road tax di JPJ.

Semoga prihatin kerajaan dapat dilaksanakan secepat mungkin.

May 11, 2008 11:46 AM


Anonymous said...
Kedai runcit di p.pinang menjual beras subsidi dgn harga rm16.50 sekampit(10kg). Setiap pembeli mesti merekodkan nama dan no telefon masing²

May 13, 2008 1:53 PM


Anonymous said...
YB Dato,
Jutaan terima kasih kepada Dato yang disayangi rakyat atas jiwamu yang sentiasa berusaha dan berfikiran untuk kepentingan rakyatnya....terutama masa kini yang tidak tentu untuk segala-gala hidupnya...!
Semoga Dato sentiasa sihat-sejahtera atas segala cabaran hidup...! Syabas.

May 13, 2008 3:01 PM


jebat said...
Umum mengetahui bahawa minyak diesel di malaysia lebih murah jika dibandingkan di negara thailand.Namun sejak kenaikan harga minyak , kerajaan telah membelanjakan lebih kurang 40 billion wang rakyat untuk subsidi minyak.

Tetapi alangkah ruginya subsidi ini turut dapat dinikmati oleh rakyat thailand yang bersempadan dgn malaysia.Patutkah diesel yg disubsidi dijual kepada warga thailand????

YB Sharir Samad hari tuu ada beri cadangan warga thailand perlu bayar harga diesel tanpa subsidi yg lebih mahal dari harga yg dijual sekarang.
Saya bersetuju dgn cadangan tersebut.Patut ia dilaksanakan secepat yg mungkin bagi membela nasib rakyat yg lebih layak menerimanya.....

May 15, 2008 8:11 AM


AZUAN BIN RUSLY said...
akm..Datuk Seri..
Doa dan harapan saya moga Ds senantisa sihat dan dikurniakan kekuatan untuk berkhidmat untuk rakyat.

Terima Kasih Ds atas kerja kuat ds membela nasib rakyat atas kesan kenaikan harga barang.

Saya ada satu soalan untuk Ds.

Apabila kita pergi ke sempadan siam sama ada melalui bukit kayu hitam,wang kelian,kroh perak,atau pon pekan golok kita boleh membeli bermacam barang termasuk bua-buahan seperti mempelam,mata kucing,durian Dan lain-lain lagi.KITA JUGA BOLEH BELI BERAS TAPI TIDAK BOLEH DIBAWA MASUK KE MALAYSIA.

KENAPA BERAS TIDAK BOLEH DIBAWA MASUK KE MALAYSIA SEDANGKAN HARGA KITA BELI DISANA AMAT MURAH?MENGAPA KERAJAAN TIDAK MENGHAPUSKAN UNDANG-UNDANG SELUDUP BERAS?JAWAPAN KERAJAAN SELALU NYA INGIN MENJAGA PESAWAH!TAPI DENGAN KENAIKAN HARGA BERAS DI PASARAN SEKARANG ADAKAH PESAWAH YANG TIDAK RAMAI PERLU DIJAGA ATAU RAKYAT YANG RAMAI PERLU DI JAGA?Saya fikir jika kerajaan menghapuskan undang2 seludup beras harga nya akan menjadi murah disamping rakyat boleh menikmati beras yang berkualiti dgn harga yang murah.

Lagi pun sampai bila kerajaan nak menanggung subsidi,RMk-9 kerajaan memerlukan belanja yang banyak.

May 16, 2008 11:51 AM


Anonymous said...
dato'
Saya adalah golongan rakyat yang berpendapatan rendah dari Sarawak.
Tahun lepas kami dari Sarawak masih dapat menikmati harga beras dibawah
paras rm20(10kg) tapi skarang harga beras di Sarawak(kuching) paling murah rm27.90(10kg.Saya pernah menonton ditv harga beras disemenanjung masih ada yang berharga rm16.Kenapa?

Kami diSarawak semuanya kaya?Sedangkan gaji bagi pekerja diSarawak lebih rendah dari Semenanjung.Diharap pihak kementerian boleh membantu kami dari Sarawak.Tolonglah........

Saya juga berharap dato' sendiri boleh turunpadang ke Sarawak dan tengok sendiri kepayahan kami.

Dan diharap dato' baca dan bagi respon kepada apa yang ditulis di blog ini kerana saya dapati blog ini telah lama tak diupdate dan jangan asyik berpolitik dalm UMNO kerana kami diSarawak amat memerlukan keperihatinan dato'.
SEKIAN
YANG TERCEKIK
KUCHING.

May 19, 2008 10:39 AM


Zainal A. Kasim said...
YB

Kalau ada blog, tapi tak update tak payah ada blog la....

http://c-bok.blogspot.com

May 22, 2008 8:21 AM


mat_terab said...
kalau harga minyak tak naik baguslah Dato tapi kita nak tengok sampai bila kerajaan boleh bertahan tidak naikkan harga minyak kata dalam PRU12 kerajaan tidak akan naikkan harga minyak...

May 25, 2008 1:03 PM


sebol said...
Datuk,

Adalah dicadangkan supaya kupon subsidi diberikan secara berikut:

http://sebolku.blogspot.com/2008/05/kupon-subsidi.html

May 27, 2008 10:30 AM



sebol said...
Saya ada Proposal baru

Beri Peluang Rakyat Singapura Membeli Minyak Tanpa Subsidi


May 27, 2008 4:08 PM


Anonymous said...
Larangan tidak menjual minyak kepada kenderaan seperti thailand atau singapura asing adalah tak wajar dan tak proaktif dalam menangani isu ini. Ini saya cadangkan kepada datuk shahir,

a) Hadkan pembelian minyak petrol RM10 Sahaja dan Diesel RM5 Sahaja kepada kenderaan asing dan khaskan stesen tempat pembelian minyak bagi kenderaan asing bagi mereka yang ke bandar.

b) Khaskan partition pengisian minyak bagi kenderaan asing bagi pengisian petrol dan diesel yang dijual dengan dengan harga tak subsidi.


Saya lebih yakin bahawa cadangan (b) lebih efektif untuk menangani masalah ini daripada memberhentikan atau melarang pengisian minyak bagi kenderaan asing.Malaysia tidak akan rasa rugi dengan cadangan (b).Di harap datuk shahir baca perkara ini bukan dengan bertindak dengan bodoh.....

May 27, 2008 9:34 PM




Terong said...
Salam Shahrir Samad,

Bagi aku satu cadangan yang bodo untuk tidak membolehkan kereta asing tidak boleh mengisi minyak dalam sekitar 50km dari sempadan. Apa akan jadi padi stesyen minyak di 2nd Link kalau takde kreta asing.

Kenapa tak buat pump minyak special disetiap stesyen minyak di dalam sekitar 50km dari sempadan pada harga pasaran sebenar. Biar rakyat Malaysia tah berapa harga sebenar petrol dipasaran.

Oleh itu rakyat asing mempunyai pilihan untuk mengisi minyak pada harga pasaran jika ada keperluan.

Inilah kelembapan suruhanjaya yang DS diketuai.... Mana ada wawasan.. dan ini membuat rakyat Singapura ketawa terbahak-bahak....

Diharap tidak ada lagi wawasan bodo dari anda...

p/s - aku sure hang mana berani siarkan komen ini sebab anda mana ada daya tahan yang kuat.

May 30, 2008 8:56 AM


Anonymous said...
YB Dato yang amat disayangi,
Niat sebenar orang asing datang Johor Bahru atau sempadan Utara Semenanjung Malaysia bukanlah semata-mata nak isi minyak.Oleh kerana orang asing yang datang dengan "membawa Kenderaan mereka akan mengisi minyak sebelum pulang adalah satu tabiat semulajadi setiap insan yang ingin hidup berjimat-cermat walaupun dikategorikan sebagai golongan mampu/kaya hidupnya" tidak bermakna "Negara Malaysia" akan rugi segalanya dengan tabiat semulajadi tersebut.

Perlu kita ingat mereka datang dengan membawa "kenderaan" diwajipkan isi tangki 3/4 sebelum masuk Johor seperti yang dilaksanakan Singapore.Ini mungkin tidak berlaku di sempadan sebelah Utara.Tetapi dengan perkembangan serta pengaliran kenderaan yang makin pesat setiap hari tentu dapat membawa "Lebih Kemasukan Aliran dari segi Kewangan Negara " berbanding dengan " Peruntukan Kewangan Subsidi Negara ",kalau dilihat hanya pada dasar ekonomi tertentu.

Tidak dapat dinafikan tumpuan utama subsidi kerajaan hanya bagi membantu pada "golongan yang dikategorikan sebagai kurang/tidakmampu .Tapi pada kerajaan, 'Golongan yang mampu/kaya/elite" telah mempergunakan subsidi ini secara langsung juga...

Kini kerajaan ingin melakukan sesuatu bagi menyekat "subsidi" tidak dipergunakan oleh "Kenderaan Asing" "bukan warga asing" pula, kerana bimbang "Kenderaan Asing" mencari "rezeki" dengan mempergunakan minyak subsidi paling murah di rantau ini yang sebenarnya disubsidikan dengan "Taxpayer Money".Niat Kerajaan memang perlu dipuji kerana benar-benar berjiwa rakyat.

Pengekalan "Subsidi Minyak " yang diberi kerajaan hanya bersifat sementara dan terpaksa, memandangkan keadaan minyak dunia yang kian meningkat,tapi perlu dikaji pula keuntungan yang dinikmati negara juga kian meningkat atas sebab negara kini adalah negara pengeluar minyak. sekiranya "pentadbiran kewangan belum dapat diurus dengan penuh keyakinan " tanpa "kebocoran" berlaku, maka pengekalan subsidi akan hilang suatu hari nanti bukan kerana Harga Minyak terus naik tapi mungkin pengurusan yang kurang/tidak berasakan kepada kepentingan negara dan rakyatnya.

"Isu Subsidi" kerajaan adalah satu isu ekonomi atas dasar kewangan negara yang dinikmati rakyat selama ini;tabiat bergantung kepadanya tidak mudah dikurangkan/dihapuskan dalam janka-masa pendek; isu " kewangan " hanya dapat diselesaikan selagi "pengeluaran/penghasilan negara "dapat dipertingkatkan lagi dengan kualiti-mutu-kemahiran-pengeluaran setiap pekerja dapat dipertingkatkan supaya "kemampuan" setiap pekerja dapat ditingkatkan lagi akhirnya mendapat "Per capita income"/Upah yang benar-benar dinikmati setiap pekerja khasnya.Sementara semua "kebocoran " dapat dikesan oleh sistem pentadbiran kewangan negara.

"Pengagihan peruntukan kewangan yang sepenuhnya"harus dikaji semula dengan tumpuan kepada "peruntukan mengurus" yang tidak mendatangkan kesan-kesan positif kepada negara dan rakyatnya. "Jumlah peruntukan mengurus" negara setiap tahun jauh lebih besar berbanding dengan "Jumlah peruntukan membangun".
Jadual berikut dapat ditinjau :

Tahun Jumlah Jumah
Bajet P.Mengurus P.membangun
2008 RM128.8B RM48.1B
2007 RM112.9B RM46.5B
2006 RM101.3B RM35.5B

Kesan "peruntukan mengurus kewangan" yang berhemah dan berhasilan oleh setiap pengurus kementerian yang mengurus bagai seperti menjaga "kewangan keluarga sendiri "dapat membantu negara mengekalkan subsidi kepada semua rakyat Malaysia yang bertuah ini. Pengurangan/penghapusan subsidi hanya dapat berjaya dilaksanakan secara beransur-ansur sekiranya "Pendapatan Negara" yang meningkat " setiap tahun benar-benar dapat dinikmati secara langsung oleh semua gologan pekerja/pentadbir awam serta swasta yang berjaya menyumbang kepada pembangunan negara tercinta ini.!
Halangan/rintangan yang dibina tentu akan dirobohkan oleh insan yang tidak mengikut peraturan/bertanggungjawab.Kerana setiap insan akan mencari jalan dalam hidupnya.Oleh itu, halangan yang dibina akan menimbulkan masalah yang lain pula suatu hari nanti.

Penyelesaian yang "terpantas" hanyalah dengan menyediakan Vendor-yang-dilesenkan-oleh Kerajaan yang lebih dari seribu vendor di seluruh negara yang sedia-ada dengan mengkhaskan" Lorong-lorong" jualan-minyak kepada "Kenderaan Asing" tanpa subsidi di stesyen-stesyen yang sedia-ada di negara
ini, ia dapat dilaksanakan sekiranya, tumpuan sektor petroleum dan gas negara tidak terlalu kepada Pasaran Global semata-mata...!

May 30, 2008 4:05 PM


chot said...
Askum Dato.

Saya ingin mencadangkan agar larangan penjualan minyak di kaji semula kepada warga asing.adalah lebih praktik kalau larangan penjualan minyak ini di kaji semula
Alasan yang saya nak kemukan adalah seperti berikut

1.Alasan yang di kemukan adalah terlalu lemah.hanya kerana ingin menyekat pembelian minyak subsidi kerajaan..bagaimana dengan kawasan yang di luar radius 50km dari sempadan?mereka masih boleh menikmati juga?

Di sini saya ingin mencadangkan agar di seragamkan penjualan minyak pada warga asing pada harga bukan subsidi atau mengikut harga pada negara meraka.
isu pasal penyalahgunaan subsidi minyak boleh di kurangkan.
bagi pendapat 1 sen saya ini Dato,kalau nak buat sesuatu...buatlah bersungguh2 .kalau di seragamkan begini...ianya tidak akan menjejaskan sektor pelancongan at all.
jangan ler mengambil keputusan yang seolah2 melepaskan batok di tangga.

Sekian
chot

June 3, 2008 12:59 PM


chot said...
Dato,
Apa kata kalau PM hingga ke setiausaha parlimen beli minyak tanpa harga subsidi?
saya rasa golongan ini yang banyak gunakan duit rakyat..

June 3, 2008 1:10 PM



Anonymous said...
itu aje ke tindakan yang mampu dibuat oleh menteri yang kononnya mengaku "yang terbaik dikalangan kita"?

masa tak jadi menteri pandai bercakap..macam hebat sangat.rupanya sekadar tin kosong..takde isi

hehehe jadi menteri zaman milenium tak sama dengan menteri tahun 80an dulu

rakyat marhaen

June 4, 2008 6:36 PM


Anonymous said...
petrol Rm2.70 seliter...makan nasik dengan garam laa rakyat malaysia

June 4, 2008 7:53 PM


Ubah gaya hidup? atau ubah kerajaan? said...
masa harga beras naik , depa suruh makan ubi kayu. skarang harga minyak pun naik..depa nak suruh buat apa pulak ni? naik basikal? aduhai, macam zaman jepun lah pulak. dah 50 thn lebih merdeka, berbezakah kita dengan keadaan 50 thn lepas?

June 4, 2008 8:21 PM

Tiada ulasan: