Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

11.9.13

Idris Jusoh jangan angkuh, kata Anwar

 SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN

SHAH ALAM - Kenyataan Menteri Pendidikan II bahawa kerajaan tidak menghalang mana-mana pihak menghantar anak mereka meneruskan pelajaran ke luar negara kerana tidak mempercayai sistem pendidikan Malaysia, dibidas Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua pembangkang itu menerusi laman mikro Twitter miliknya berkata, "jawab dengan hujah bukan angkuh", sebagai membalas kata-kata Datuk Seri Idris Jusoh semalam.

Idris semalam hadir sebagai tetamu dalam program Dialog Bersama Pemimpin, 'Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia - Satu Perspektif' anjuran Sinar Harian, di sini.

"Kalau ada kata sistem tak baik dan nak hantar anak ke luar negara kita tak halang, tapi kita nak pastikan sistem kita bertambah baik," katanya kepada pemberita selepas sesi dialog berkenaan.

Walaupun menerima bantahan beberapa pihak membabitkan rancangan Putrajaya dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (PPPM), Idris berkata, pihaknya tetap akan meneruskan kerja baik itu.

"Beri ruang kementerian untuk laksana sebaik-baiknya dulu, nak tembak-tembaklah, tapi beri ruang dulu," katanya.

Beberapa dasar yang digariskan dalam PPPM mendapat reaksi negatif, termasuk Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) dan juga parti politik PR.

Dong Zong mendakwa, usaha memperkasakan bahasa Melayu sebagai usaha menghakis bahasa Cina.

Anwar juga sebelum ini turut mempersoalkan sama ada pelajar Malaysia telah bersedia untuk menerima Bahasa Inggeris sebagai subjek wajib dalam SPM menjelang 2016 sepertimana yang digariskan dalam PPPM.

Anwar berkata, kerajaan sepatutnya melihat cara-cara untuk meningkatkan kualiti guru-guru Bahasa Inggeris, serta infrastruktur pembelajaran seperti perpustakaan, sebelum melaksanakan langkah sedemikian.

Tiada ulasan: