Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

5.7.13

Nama lelaki dalam sijil lahir ialah 'no name'


 
Seorang lelaki yang dilahirkan di Tawau, Sabah berkata beliau telah tinggal bersama namanya ditulis 'no name' selama hampir 40 tahun, Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang asing di Sabah diberitahu hari ini.

Mahat Ismail, 65 berkata, beliau terpaksa hidup dengan nama itu selepas seorang pegawai di hospital di mana dia dilahirkan mengisi nama dalam sijil kelahirannya sebagai 'no name'.
Bercakap dalam prosiding pendengaran RCI itu, Mahat berkata beliau pernah bertanya kepada bapanya mengapa sijil kelahirannya menyatakan nama sebagai "no name".

Ayahnya menceritakan bahawa ketika itu, dia begitu sibuk bekerja dan berkejaran atas dan bawah di hospital berkenaan sehingga lupa untuk mendaftarkan namanya, kata Mahat.

Oleh yang demikian, kata Mahat, pendaftar telah mengisi namanya sebagai "no name" dan bapanya terkejut dengan nama sedemikian sewaktu mengambil sijil kelahiran anaknya.

Tiada ulasan: