Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

7.10.11

Bajet 2011 Golongan Miskin tambah Miskin & Terhimpit

Gaji satu lapis sektor awam diwujud semula, naik hingga 40 peratus

by KBLOG on October 5, 2011

Belanjawan atau budget 2012 akan dibentangkan oleh Perdana Menteri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat depan, 7 Oktober 2011 di Parlimen.

Perdana Menteri yakin Belanjawan 2012 yang akan dibentangkan dapat mengurangkan beban ekonomi yang ditanggung oleh golongan berpendapatan rendah dengan mengurangkan defisit fiskal negara.

Rata-rata rakyat berpendapatan rendah bukanlah faham sangat dengan maksud mengurangkan defisit fiskal, tetapi amat berterima kasih kalau harga barangan utama seperti minyak petrol, bahan makanan, tol dan sebagainya dapat diturunkan.

Harap-harap begitulah. Dalam menjawab satu soalan dari Dr Tan Seng Giew ahli Perlimen Kepong, Perdana menteri berkata ”Langkah-langkah yang kita ambil akan kita terangkan waktu ucapan belanjawan. Apa-apa program yang kita buat adalah dalam lingkungan kemampuan kerajaan dan komitmen kita untuk kurangkan defisit fiskal negara,”

Katanya Belanjawan 2012 yang akan dibentangkan akan lebih fokus kepada melindungi rakyat yang berpendapatan rendah jika berlaku masalah ekonomi dan peningkatan kos hidup dan harga barangan.

Mungkin agak menarik juga apabila Datuk Seri Najib berkata antara aktiviti yang akan dilakukan untuk membantu golongan ini termasuklah memberi bantuan kewangan, subsidi dan insentif, bantuan latihan dan kemahiran, perkhidmatan kesihatan dan perumahan.

Pembentangan Belanjawan | Budget 2012  Tangani Masalah Golongan Miskin

Itulah yang diharapkan oleh golongan yang berpendapatan rendah dan miskin di mana-mana juga, tetapi agak mengejutkan juga dengan komen Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man supaya rakyat jangan tertipu dengan belanjawan pilihanraya yang diumpamakan seperti “morphine yang melalaikan”.

“Ambillah peluang ini untuk menilai bajet mana yang lebih menjamin kesejahteraan semua, daripada bajet yang sekadar menyuntik morphine untuk me’lalai’kan rakyat daripada kesakitan hanya sehingga selepas pilihanraya umum.

Najib berkata pelbagai aktiviti akan terus dilaksanakan bagi membantu golongan berkenaan seperti bantuan kewangan, subsidi dan insentif, bantuan latihan dan kemahiran, perkhidmatan kesihatan dan perumahan.

Tetapi benarkah segala ini akan berlaku kerana kerajan juga dalam waktu yang sama akan melaksanakan Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) pada bila-bila masa sahaja dan berkemungkinan selepas Pilihanraya Umum (PRU) 13.

Tuan Ibrahim juga mengingatkan masih banyak lagi janji-janji pilihanraya 12 pada tahun 2008 tidak dilaksanakan.

“Sebahagian besar janji-janji tersebut masih belum ditunaikan lagi, bahkan sudah pun dilupakan… sungguhpun begitu, kerajaan yang tidak segan-silu menipu ini akan menabur janji baru kerana sudah tiba musim pilihanraya.

Ramai yang menyatakan pendapat, belanjawan 2012 adalah sebagai Bajet Pilihanraya, mereka menjangkakan kerajaan akan memembentuk satu sistem gaji baru di sektor awam bagi menggantikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) dengan menawarkan skim gaji satu lapis atau peringkat yang memberi kesan kenaikan gaji sehingga 40 peratus.

Jika benar seperti apa yag dijangkakan bermakna golongan berpendapatan rendah yang bukan bekerja dengan kerajaan akan menghadapi bebenan ekonomi yang lebih berat lagi kerana kesan langsung kenaikan gaji sektor awam yang akan meningkatkan harga barang.

Sebagai rakyat Malaysia apakah yang anda harapkan dengan pembentangan belanjawan 2012 pada Jumaat depan?

Rang Bulan:

1. Jika skim gaji satu lapis dilaksanakan pastinya kerajaan akan menanggung bebanan yang tinggi untuk membayar ganjaran pencen staf awam di masa hadapan. Jika ianya dikira gaji pokok bayangkan kerajaan akan pasti berbelanja sehingga 40% lebih dari belanja pembayaran pencen kini.

2. Janji mahu membantu golongan rendah dapatkah tertunai bilamana wang tersebut selalunya tidak sampai ke sasaran. mampukan kerajaan memantau golongan yang berpendapatan rendah (RM3,000 ke bawah) ini; yang tentunya golongan ini akan sentiasa turun naik pendapatan mereka. Takutnya nanti mereka yang layak terlopoong tak dapat bantuan RM500. Mereka yang tidak layak mendapat laba & menjadi orang kaya baru.

Saya pernah berbual masalah bantuan kepada nelayan; ramai kalangan kaum asing yang tak sepatutnya terima bantuan tetapi mendapat laba atas ketidaktelusnya mereka yang diamanah untuk mengagihkan bantuan ini. Pastinya ini akan merumitkan kewangan kerajaan. Keikhlasan kerajaan sering dihalang oleh lintah darat yang tak kenal dosa & pahala.

3. Alangkah sedihnya orang kampung di mana Kedai 1Malaysia dibina di bandar, siapa yang mendapat khidmat kedai ini?. Apakah ianya sekadar dapat kita lihat ujud di TV & akhbar tapi tak mampun berkejar ke sana sebab tidak ada di sekitar kita.

Bagaimana pun niat baik & keinginan kerajaan mengurangkan bebanan rakyat amatlah dihargai. Agar ianya terbukti & dapat dirasa setiap rakyat marhaen TANPA membedakan fahaman politik.


Tiada ulasan: