Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

1.3.14

Tubuh bayi melecur akibat alahan ubat

Seorang bayi berusia lapan bulan terpaksa menanggung kesakitan apabila badannya melecur selepas mengalami alahan terhadap ubat diberi sebuah klinik swasta di Alor Setar.
  
Bapa bayi, Khairul Nizam Lebai Jusoh, 41, berkata badan anaknya Muhammad Nasrullah mula melecur dan bertukar kehitaman selepas beberapa hari menggunakan ubat makan dan sapu diberikan klinik berkenaan ketika mendapatkan rawatan bagi ruam dihidapi anaknya pada 16 Februari.
  
"Dua hari kemudian, badan anak saya membengkak dan bertompok kemerah-merahan...selepas melihat keadaan semakin teruk, saya bawa dia ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) pada 25 Februari untuk diperiksa," katanya kepada pemberita di rumahnya di Taman Stadium di sini petang semalam.
  
Khairul Nizam berkata doktor pakar HSB mengesahkan anaknya mengalami alahan serius terhadap ubat-ubatan yang diterima dan telah dimasukkan ke wad selama tiga hari untuk rawatan.
  
"Saya telah diminta untuk membawa semua ubat yang diterima oleh doktor di HSB untuk diuji dan saya kemudiannya diberitahu bahawa anak saya mengalami penyakit alahan dan tidak boleh diberikan sebarang ubat," katanya.
  
Khairul Nizam berkata dia telah membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar bagi membolehkan siasatan dibuat.
  
"Saya bukan nak menyaman klinik atau doktor yang merawat anak saya tetapi saya hanya ingin pihak polis menjalankan siasatan bagi membolehkan nasib anak sulung saya terbela," katanya.
  
Ibu bayi, Nur Shazira Mohd Salleh, 23, berkata dia sangat sedih dengan kejadian yang berlaku dan berharap akan pulih dengan cepat kerana badan anaknya masih mengelupas dan sentiasa menangis kesakitan.
  
- Bernama

Tiada ulasan: