Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

10.4.12

Dua polis dituduh membunuh Altantuya

15-11-2006 03:56:01 PM

KUALA LUMPUR: Dua orang anggota polis hari ini dituduh di Mahkamah Sesyen Shah Alam atas kesalahan membunuh wanita warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu, yang menjadi fokus utama media sejak seminggu lalu.

Dua anggota Unit Tindakan Khas (UTK), yang didakwa membunuh Altantuya, menutup muka masing-masing sewaktu dibawa ke mahkamah Shah Alam tadi. (foto The Star oleh Abdul Rahman Senin)

Cif inspektor Azilah Hadri dan konstabel Sirul Azhar Umar, kedua-duanya dari Unit Tindakan Khas (UTK) Bukit Aman, didakwa melakukan pembunuhan ngeri itu antara pukul 10 malam 19 Okt dan 1 pagi 20 Okt di sebuah hutan di Mukim Bukit Raja, Selangor.

Azilah, 30, dan Sirul Azhar, 35, didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu membunuh dengan niat, yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun yang sama, yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Tiada pengakuan direkodkan di depan majistret Hafizah Abdul Rajak tadi dan beliau menetapkan kes ini disebut pada 14 Dis ini di Mahkamah Tinggi.

Sewaktu di mahkamah, Azilah yang berkemeja-T hijau dan Sirul Azhar yang berpakaian serba hitam, kelihatan tenang, lapor Bernama. Kedua-duanya mengangguk tanda faham selepas pertuduhan dibacakan terhadap mereka.

Anggota polis wanita, antara tiga yang ditahan reman, tidak didakwa di mahkamah hari ini. Dia dibebaskan dengan ikat jamin, lapor agensi berita AP.

Seorang timbalan pendakwa raya Noorin Badaruddin berkata, melalui ujian DNA, cebisan mayat yang ditemui di Empangan Tasik Subang, dekat Shah Alam, disahkan Altantuya.

Altantuya, 28, dilaporkan ditembak dua das sebelum mayatnya diletupkan dengan bahan peledak.

Noorin bagaimanapun enggan mengulas lanjut tentang pembunuhan ini.

Seorang lagi yang ditahan bagi membantu siasatan kes ini, penganalisis politik Abdul Razak Baginda ditahan reman sehingga esok.

Beliau sama ada dibebaskan, didakwa di mahkamah atau dilanjutkan tahanan reman, laporan AP dipetik.

Noorin tidak menyebut sama ada Abdul Razak akan dituduh esok atau dibebaskan.

(sumber: mstar.com.my)

Tiada ulasan: