Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

10.4.12

Bapa Altantuya mahu tuntut keadilan di mahkamah antarabangsa

KUALA LUMPUR: Shaariibuu Setev, bapa model sambilan warga Mongolia yang dibunuh bulan lalu, berkata beliau akan menuntut keadilan di mahkamah antarabangsa jika tidak berpuas hati dengan keputusan kes pembunuhan anaknya.

Shaariibuu, 57, berkata dia akan berusaha mendapatkan bantuan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), bagi menuntut keadilan atas kematian anaknya, Altantuya.

Beliau berkata demikian selepas Mahkamah Tinggi di sini, semalam membenarkan seorang daripada tertuduh yang terbabit dengan kes itu, Abdul Razak Baginda dibebaskan dengan bon jaminan lisan RM1 juta sementara kesnya dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Ditanya sama ada beliau berpuas hati dengan prosiding itu, Shaariibuu berkata, pihaknya hanya berharap supaya keadilan dapat dilaksanakan terhadap mereka yang bertanggung jawab membunuh anaknya.

“Jika keputusan tidak memihak kepada kami, saya berhak untuk menuntut keadilan pada peringkat antarabangsa menerusi bantuan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu,” katanya kepada pemberita di luar mahkamah.

Shaariibuu bagaimanapun berkata, prosiding semalam semata-mata membebaskan penganalisis politik tadi dan hanya memberi tumpuan terhadap latar belakang keluarga dan reputasinya berbanding kisah pembunuhan Altantuya.

Ditanya sama ada beliau akan menunggu sehingga perbicaraan kes bermula, Shaariibuu berkata, beliau pulang ke negaranya malam ini disebabkan isterinya masih berada di hospital di Mongolia kerana masalah jantung, selain tidak tahan dengan cuaca panas di negara ini.

Menjawab soalan media mengenai kontroversi bayi berusia 16 bulan dikatakan anak Altantuya, Shaariibuu berkata; “Tiada bayi berusia 16 bulan, isu ini bukan ditimbulkan oleh saya, tetapi disensasikan media”.

Ditanya adakah dia menyesal membenarkan Altantuya datang ke negara ini, katanya, mana-mana ibu bapa pun akan menyesal jika sesuatu yang buruk berlaku kepada anak mereka.

Terdahulu, ketika diberi peluang oleh Hakim Datuk Abdul Kadir Musa untuk berkata sesuatu kepada mahkamah melalui seorang jurubahasa dalam prosiding semalam, Shaariibuu bagaimanapun memuji dan mengucapkan terima kasih kepada pelbagai pihak.

Beliau yang ditemani Konsul Kehormat Mongolia di Malaysia, Datuk Syed Abdul Rahman Alhabshi, mengucapkan terima kasih kepada semula pihak yang berkongsi kesedihan atas apa yang terjadi kepada anaknya sejak sebulan lalu.

“Saya juga berterima kasih kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM), semua peguam kes terbabit terutama peguam pemerhati, Karpal Singh yang tiba di mahkamah dengan berkerusi roda.

“Pada mulanya, kami meminta supaya serpihan tulang anak saya dipulangkan untuk dibawa balik ke Mongolia tetapi kini kami sanggup menunggu memandangkan polis masih menjalankan siasatan,” katanya.

Timbalan Pendakwa Raya, Salehuddin Saidin kemudian memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaan perlu menyimpan tulang itu sekurang-kurangnya bagi tempoh sebulan lagi.

Tiada ulasan: