Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

13.12.11

Terkorban pada usia muda


URUTAN gambar peristiwa kemalangan melibatkan Simoncelli yang terkorban dalam perlumbaan di Litar Sepang minggu lalu.

Oleh Hafizahril Hamid

JIKA satu ketika dahulu perlumbaan melibatkan kereta dan motosikal berkuasa tinggi adalah diumpamakan untuk golongan elit sahaja. Namun berikutan peredaran zaman dan dengan bertambahnya kemampuan manusia memiliki kenderaan, perlumbaan sebegini semakin mendapat tempat di kalangan masyarakat.

Tidak kira sama ada kita menyertai sesuatu perlumbaan atau pun hanya sekadar berlumba suka-suka, satu perkara yang paling ditakuti adalah kemalangan.

Apatah lagi jika ia melibatkan kemalangan maut, kita yang melihat kejadian itu pun sudah menjadi trauma untuk beberapa ketika. Bayangkan pula perasaan ahli keluarga yang terbunuh, pasti sukar untuk menerima kenyataan itu.

Melihat kepada kejadian yang berlaku di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) Ahad lepas yang mengorbankan pelumba yang dilihat mampu mencipta nama pada masa hadapan Marco Simoncelli, tiada siapa yang menduga bakatnya berakhir begitu sahaja.

Korban

Simoncelli, 24, terbunuh selepas terbabit dalam kemalangan yang turut melibatkan pelumba, Colin Edward dan Valentino Rossi , hanya beberapa minit selepas perlumbaan MotoGP itu bermula.

Pelumba nombor 6 dunia yang berasal dari Itali itu mengalami kecederaan parah di kepala, tengkuk dan dada, yang berlaku di selekoh 11 ketika saingan baru masuk pusingan kedua.

Kemalangan itu berlaku yang dipercayai berpunca daripada kegagalan Simoncelli mengawal jenteranya dan mengakibatkan dia hilang kawalan lalu terjatuh ke litar sebelum dirempuh oleh motosikal Edwards.

Tiada ulasan: