Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

4.9.09

Kepala Babi di Surau Akademi Islam Universiti Malaya (AIUM)

Kiriman pellepuns

Apakah lagi yang terjadi di Selangor ini?
Krisis demi krisis yang berlaku tidak putus-putus mengundang pelbagai tanggapan dan persepsi terhadap Kerajaan Selangor yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Adakah ini disebabkan kelemahan pengurusan ataupun terdapat anasir yang benar-benar bekerja keras untuk menumbangkan Kerajaan Pakatan ini?

Kejadian petang semalam benar-benar mengundang kemarahan terutama saudara yang beragama Hindu. Setakat ini tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku susulan dari kejadian tersebut. Kita sendiri berharap saudara kita yang beragama Hindu dapat bertenang sehingga kes ini dapat diambil tindakan.

Beberapa orang Menteri dan Ketua Komponen Parti telah melahirkan pendapat dan yang pasti arahan PM supaya Ketua Polis Negara menyiasat kejadian itu mengundang seribu tanda tanya. Mengapakah sewaktu perhimpunan tersebut yang jelas berbentuk rasis dan menghina agama itu tidak disekat dari awal-awal lagi? Di manakah perginya Polis dan FRU yang sering lengkap bersedia keatas kemungkinan seperti ini. Kumpulan demonstrasi ini bergerak seolah tiada siapa yang menghalang.

Yang amat memalukan kejadian ini berlaku dia bulan ramadan dan mereka mulai berdemonstrasi selepas selesai solat Jumaat. Apa yang lebih menimbulkan kemarahan adalah motif sebenar mereka berarak membawa kepala lembu, yang mereka sendiri tahu adalah binatang yang suci bagi mereka yang beragama Hindu. Adakah ini salah satu bentuk provokasi secara terang yang dilakukan oleh pihak yang menginginkan berlakunya pertelingkahan kaum seperti peristiwa 13 Mei?

Apa yang dapat saya fikirkan adalah, setelah pelbagai bentuk serangan yang dilemparkan ke atas Kerajaan Negeri Pakatan, dari kes rasuah, kes arak yang melibatkan kaum Cina tidak berhasil, lebih-lebih lagi apabila didapati kes tersebut diselesaikan dengan penuh hikmah, kini mereka beralih untuk menyalakan api kemarahan kepada kaum India pula.

Kalau kita perhati betul-betul video demonstrasi tersebut, kita dapati setiap jawapan kepada wartawan adalah tidak berasas dan merapu. Bila ditanya mengapa perlu ada kepala lembu, mereka menyalahkan individu lain. Ini menunjukkan ada unsur sabotaj oleh pihak yang ingin menghuru-harakan keadaan di negeri Selangor. Laporan yang diterima, terdapat ramai dikalangan mereka yang menyertai demonstrasi tersebut bukanlah penduduk seksyen 23. Persoalannya mengapa mereka juga turut serta?

Apakah reaksi anda yang beragama Islam jika Quran dibakar dan dipijak di hadapan anda? Anda fikirkanlah sendiri.

Apapun kita tunggu reaksi selanjutnya dari Perdana Menteri dalam masa yang terdekat ini.

Kepala Babi di Surau Akademi Islam Universiti Malaya (AIUM)

Pagi ini,saya telah dikejutkan dengan satu sms daripada seorang teman yang berbunyi
“Salam, Kepala khinzir di surau Ai ..Di letak sekitar jam 4-5 pagi tadi.. Namun tak dapat dikesan siapa yang meletaknya. Nastagfirullah ‘ala Khatiatina .. FWD ”

Saya yang ketika itu sedang bersiap, begitu terkejut dengan SMS yang diterima. Perasaan berbaur geram,benci terhadap sikap kurang ajar manusia binatang yang tergamak melakukan perbuatan syaitan ini, mula panas badan. Timbul 2 persoalan di benak saya.

Pertama : Ia adalah satu provokasi terancang yang dilakukan oleh pencacai yang anti PMI dan PAS, tali barut sama ada dikalangan pelajar Universiti Malaya sendiri. Menyebar berita yang tidak benar, terkandung tuduhan berat kepada pelajar Mahasiswa Islam (PMI) supaya disebarkan sedangkan ia adalah satu fitnah. Perkara ini tidak mustahil memandangkan pilihanraya kampus akan diadakan pada hari isnin ini (19hb/1/09) . Ia mungkin satu provokasi terancang untuk mencari modal, sebagai kekuatan untuk menentang Pelajar Mahasiswa Islam (PMI) yang mengfitnah Aspirasi mengenai isu ini. Dan sekiranya ia satu provakasi, memang PMI menjadi mangsa. Dan ia sangat bahaya kepada PMI itu sendiri kerana berita ini tersebar dengan cepat tanpa sebarang pengesahan.

Kedua : Perkara ini betul-betul berlaku. Dan dalang disebalik semua ini adalah mereka yang anti kepada PMI atau ISLAM itu sendiri. Dan sebagai orang Islam, kita wajib membenci dan memusuhi manusia binatang yang tergamak melakukan perbuatan ini, menghina rumah Allah dengan penghinaan yang berat.


Sejurus beberapa minit kemudian, saya menerima satu mesej bergambar . Sah, memang sah.. Ini adalah perbuatan khianat. Dan perbuatan khianat ini tidak bersifat perkauman tetapi bersifat kepartian. Kepala babi yang yang dibelah dua, diletakkan diatas bendera PAS, yang tertera PAS + PMI . Simbolik yang ingin menerangkan bahawa, PMI + PAS = BABI. Rasa seperti ingin mengalir air mata kerana rumah Allah dihina sedemikian rupa.

Siapa yang melakukan perkara ini? Kepada siapa yang kita ingin tuduh? Siapa kambing hitam yang tergamak melakukan perkara ini? Secara teori dan logiknya, tidak lain dan tidak bukan, ia dilakukan oleh mereka yang benci kepada PAS dan juga PMI. Dan logiknya mereka yang benci kepada PAS dan PMI sahaja yang berani melakukan perkara sedemikian rupa. Siapa?? Mungkinkah mereka ini adalah daripada Parti Aspirasi ( parti Pro Kerajaan di peringkat Universiti) dan juga Barisan Nasional ( diperingkat nasional)..? Status pelaku? Adakah daripada kalangan Pelajar UM sendiri, atau orang luar? Yang penting mereka yang melakukan ini adalah sememangnya anti PMI dan PAS..Dan amatlah mustahil jika dilakukan oleh penyokong PMI dan PAS sendiri. Tidak masuk akal. Sangat tidak masuk akal. Saya bukan ingin melakukan tuduhan, tapi inilah kebarangkalian yang cukup besar.

Saya masih teringat, pada tahun 2002, pernah berlaku penghinaan yang sama tetapi tidaklah melampau. Kain rentang sahaja yang diletakkan dan tertera “Ulamak Babi” di depan Surau Ai. Namun perkara yang berlaku pada hari ini adalah perkara yang tidak pernah berlaku di UM, melampau dan tindakan paling bodoh yang berlaku dalam sejarah UM.

Tiada ulasan: