Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

11.1.12

Lelaki Y = Anwar? Atau orang lain?

Sebagai bekas orang kanan reformasi sekitar 1998-2001, penulis mengucapkan setinggi tahniah di atas kejayaan team guaman Anwar yang mampu menampilkan keraguan munasabah kepada kes. Semua taktik mereka berjaya. Penangguhan. Political pressure. Cubaan merasuah. Taktik serangan peribadi. Semua mereka guna. Kita mesti mengucapkan tahniah di atas kerja keras mereka selama ini.

Memang Anwar bukan manusia biasa. Bukan. Percayalah, kalau anda dan saya berhadapan dengan kes sama – kita akan disabitkan kesalahan dalam masa 3 bulan (maksima). Tapi kita mesti muhasabah diri dan ingat bahawa kita bukan Anwar.

Kata seorang orang kuat PKR; 09 Januari 2012 – adalah ‘hari lahir’ baru buat Anwar. Anwar sudah kembali kepada fitrah. Seorang bayi yang bersih dan tidak mempunyai dosa. Demikian tahap ‘pengagungan’ yang ada di dalam PKR. Kepada mereka, hati dan kalbu Anwar sudah bersih bagai dicuci dengan air zam zam. Anwar sudah tidak ada liabiliti dan masalah politik lagi.

Tapi, enam/tujuh orang mantan peserta reformasi tidak berfikir begitu. Anwar hanya bernasib baik. Sangat bernasib baik.

Kredibiliti dan kemampuan PDRM dalam menguruskan kes bersifat ‘high profile’ memang wajar selalu diragui. Sebagai seorang anggota yang berpengalaman, tidak ada sesiapa yang mampu menyangka bahawa IO Jude Pereira boleh menyimpan DNA di dalam kabinet besi di pejabat; berbanding keperluan meletakkannya di dalam peti ais. Jude nampak macam seorang anggota yang sudah mempunyai agenda sejak awal. Tapi, semua ini tidak mampu kita buktikan.

DNA Lelaki Y yang mencecahkan kemaluan di dubur Saiful masih belum mampu ditentukan. Mahkamah tidak mahu membuat sabitan, di atas contoh DNA yang disimpan dengan begitu cuai.

Kepada bekas penggerak reformasi, kami hanya mengharapkan Anwar dapat melakukan perkara-perkara berikut:-

Hentikanlah segala macam aktiviti songsang yang selama ini menjadi MINAT erotik Pak Sheikh;
Berhati-hatilah dengan insan sekeliling yang selalu memuji dan mengharapkan pujian;
Kurangkanlah berkawan dengan tokoh korporat yang mempunyai minat yang tidak masuk akal dan gila;
Sayangilah keluarga dan Kak Wan dengan sepenuh hati;
Jagalah diri, dan jangan terperosok lagi dengan masalah moral.
Jangan mudah mengambil ‘Pegawai Khas’ yang berwajah manis dan menggoda;
Berikan Kak Wan ruang untuk menjaga ‘Pejabat Peribadi’ Pak Sheikh dengan sepenuh hati;
Renunglah wajah cucu di setiap hari – taubat nasuha dan tidak lagi mengamalkan maksiat. Anda bukannya semakin ‘muda’.
Hargailah pengorbanan Kak Wan dan anak2.
Jodoh kami dengan Anwar memang tidak panjang. Kepada kami, bekas penggerak reformasi (yang masih mempunyai ramai rakan di dalam PKR) mendoakan yang terbaik buat Anwar.

Kami sentiasa memerhati – dan jangan sesekali menganggap kami sebagai alat kerajaan. Kami akan kekal neutral.

Tiada ulasan: