Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

19.8.08

Akhirnya Saiful menjadi wira dan penyelamat

Dilulus terbit pada Wednesday, August 20 @ 00:26:07 MYT oleh SongkokPutih


Oleh mohdnoorawang

"Isu saiful diliwat dan sumpah atau melafazkan sumpah didalam masjid serta dihadiri oleh Pengarah Jabatan Ugama Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur serta imam dan pegawai masjid Wilayah Persekutuan.

Pada Jumaat 15.8. 2008 mencatat sejarah hitam dalam peradapan budaya melayu dan yang amat di jijik sekali mencabar undang-undang Islam serta tatacara bersumpah mengikut kaedah Islam yang sebenar. Kami tidak rela sumpah Saiful hanya sekadar menjadi wira dan penyelamat untuk satu kumpulan manusia yang rakus dan sombong serta berbau fitnah.

Kaedah dan cara sumpah Saiful sukar dimengertikan dan mengundang satu plot pengajaran dan pemahaman tentang hukum-hukum Islam yang sebenar. Jadi siapa yang sepatutnya menerang dan menjelaskan cara dan bentuk sumpah yang diamal oleh Rasululullah dan para sahabat serta ulama yang muktabar mengikut kaedah yang terdapat dalam Alquran?

Umat Islam terkeliru dan sukar mencari jawapan yang sebenar. Mungkin penjelasan yang diberi oleh Tuan Guru Dato' Seri Haji Hadi Awang, Tuan guru Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Tuan Guru Datuk Haji Harun Din ada motif politik atau tidak dapat diterima oleh sebahagian umat Islam di Malaysia. Itu tak mengapa.

Jadi dimana tugas dan peranan MUFTI atau jabatan mufti di 13 negeri di Malaysia dan Jabatan Islam Wilayah Persekutuan untuk menjelaskan isu bersumpah yang dibuat oleh Saiful?... Kenapa tiada penjelasan atau cakap mudah betul ke... Saiful bersumpah mengikit kaedah ajaran Islam sebenar?...

Tak salah ingatan saya tiada satu pun 13 mufti dan Jabatan Islam Wilayah Persekuatuan menerang dan menjelaskan satu kekusutan umat dalam peristiwa saiful bersumpah. Kami amat rasan dukacita dan sedih pakar dalam agama dan ada autoriti malah digelar mufti diam seribu bahasa. Rakyat perlu bimbingan dan penjelasan sesuatu isu dan peristiwa yang melibatkan orang Islam .

Kami dengan rasa rendah diri agar 13 orang MUFTI negeri di Malaysia menjelaskan sumpah Saiful dalam ketogari MUBAHALAH?, AL-YAMIN?. atau LI'AN?. KAMI HARAP DAPAT RESPON dan penjelesan dari kerusi empuk para -para mufti.

"

TranungKite

Tiada ulasan: