Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

3.12.12

MAHA sukses

Oleh Syarifah Dayana Syed Bakri
dayana@hmetro.com.my
REKOD...Noh (tengah) dan Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd Hashim Abdullah  (kiri) memegang anugerah MBOR.
REKOD...Noh (tengah) dan Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd Hashim Abdullah (kiri) memegang anugerah MBOR. 
PAMERAN Antarabangsa Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (Maha 2012) yang berakhir semalam disifatkan sebagai berjaya dengan transaksi melepasi sasaran RM200 juta.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, sehingga 1 Disember kelmarin, transaksi jualan yang dicatatkan adalah sebanyak RM24 juta, manakala RM160 juta lagi dijana daripada padanan perniagaan pada sepanjang 10 hari pameran berlangsung.

Menurutnya, jumlah pengunjung juga mencatatkan peningkatan apabila sehingga jam 1 tengah hari semalam, seramai 3.137 juta orang dicatatkan yang seterusnya memasuki Malaysia Book of Records (MBOR) bagi pencapaian jumlah pengunjung paling ramai untuk pameran pertanian, hortikultur dan agro pelancongan.

“Jumlah berkenaan melebihi sasaran tiga juta pengunjung yang ditetapkan sebelum pameran ini berlangsung dan ia lebih tinggi berbanding penganjuran sebelum ini iaitu sekitar 2.6 juta,” katanya selepas majlis penutup Maha 2012 di Serdang, semalam.

Menurutnya, secara keseluruhan Maha 2012 juga mendapat maklum balas positif di kalangan pengunjung khususnya selepas beberapa penambahbaikan yang dilakukan penganjur.

“Tahun ini, kebanyakan pengunjung berpuas hati dengan persiapan dan kemudahan yang disediakan untuk pengunjung dengan rata-rata memberikan komen positif.

“Namun, terdapat beberapa perkara yang perlu ditambah baik untuk penganjuran akan datang khususnya dari aspek aliran trafik dan kemudahan pengangkutan,” katanya. Noh berkata, pihaknya akan menjadikan Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (Maeps) sebagai tapak tetap bagi penganjuran Maha dan merancang untuk menjadikan lokasi berkenaan sebagai tempat tarikan pelancong.

“Selepas penganjuran Maha 2010, kami memperoleh peruntukan sehingga RM70 juta untuk menaik taraf kawasan Maeps dan dengan jumlah yang diperoleh itu kami akan pastikan lokasi ini terus mendapat perhatian khususnya di kalangan penggemar dan usahawan pertanian,” katanya.

Dalam pada itu, Noh berkata, pihaknya akan membawa cadangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengenai jumlah pinjaman mikro kredit yang ditawarkan kepada golongan petani ke Kabinet.

“Perdana Menteri ada mencadangkan supaya pinjaman yang ditawarkan Agro Bank, Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) dan Tabung Ekonomi Usahawan Niaga (Tekun) untuk golongan ini dinaikkan ke RM100,000 dan kami akan akan mengusulkan perkara ini ke kabinet untuk kelulusan,” katanya.

Tiada ulasan: