Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

17.1.10

Isu Allah; Selesaikan Segera!

Saya pernah menulis tentang ketakutan hati ini di mana bangsa kita orang Melayu yang rata-ratanya beragama Islam semakin ramai bertukar agama di Singapura.

Yang sedihnya keluarganya tidak tahu, apabila mahu mengadakan majlis akad nikah keluarga kedua pihak amat terkejut & terharu yang kedua mempelai telah pun bernikah secara berdaftar di gereja secara kristian.

Langkah kerajaan membenarkan nama Allah digunakan untuk negeri Sabah & Sarawak tentunya amat tidak wajar.

"Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz yang membenarkan penganut Kristian di Sabah dan Sarawak menggunakan kalimah Allah dalam upacara sembahyang dan keagamaan kerana secara tradisinya ia telah diamalkan sejak dahulu lagi."

Unggapan ini seharusnya disanggah & perlu dinilai semula. Apatah lagi dengan alasan untuk kefahaman orang Melayu beragama kristian, atau suku kaum asli yang beragama Kristian. Ini kena dibetulkan agar tidak menimbulkan kekeliruan antara kita sesama agama.

Apa bedanya God atau Lord yang sering agama kristian gunakan untuk tuhan mereka.

Saya pernah ditegur oleh pelayar internet lantaran tidak berhati-hati mengambil bahan di laman sesawang (situs) di Indon. Mereka org kristian berdakwah menggunakan nama Allah sebagai tuhan mereka. Tidak ketara sangat akan isiannya tetapi boleh memesungkan aqidah kita sebab banyak fakta bercanggah dengan kitab kita.

Kita punyai hak sesama rakyat yang bebas beragama tetapi apabila sesuatu itu mengelirukan & berniat menyesatkan umat Islam, sewajarnya kita bertindak segera.

Yang yang perlu segera mengubah ini; apakah perundangan kita yang berdasar undang-undang sivil dapat menyebelahi kita.

Apakah kita mahu mencetuskan perbalahan antara perundangan sivil ini & perundangan Islam. Sedang semua tahu mana mungkin dua agama ini dapat bersatu atau sama aqidah perjuangannya.

Takutnya nanti mereka yang beragama kristian ini pandai menggunakan tulisan jawi akan menulis nama Allah dalam tulisan jawi pasti akan tambah mengelirukan umat Islam kita.

RangBulan.

Tiada ulasan: