Translate

Bantu Ketik Blog ini

Sejak 10.10.10

RangBul@n

Semua catatan di situs ini dikutip dari pelbagai blog di dunia maya; tiada kena mengena dengan pemilik blog. Sebarang komen peribadi sila e-mel rangbulan@gmail.com

23.5.09

PR Hanya akan berputih mata.

Bagi Peluit sejarah poltik Malaysia telah banyak membuktikan selalunya mahkamah negara ini hanya banyak berpihak kepada BN atau UMNO dalam banyak kes. Semua masih ingat bagai Mantan Perdana Menteri DR M berkrisis besar dengan DS Anwar. Mahkamah dapat menyumbat DS Anwar ke dalam penjara dalam perbagai aksi, bukti & perbagaimana kanun yang memihak kerajaan. Banyak kes jenayah yang lain selalunya pembangkang sering mengandaikan ada orang penting atau VVIP terlibat dengan sesuatu kes tetapi ianya tertutup & senyap begitu sahaja. Kita rakyat marhaen hanya sebagai pemerhati & jauh sekali punyai kuasa meyakinkan mahkamah; malahan bila keputusan mahkamah diumumkan kita terkadang hilang keyakinan terhadap mahkamah. Bagaikah ada mainan politik yang menjejaskan perundangan. Seperti kes pembunuhan Norita; hingga kini tak tahu siapa pembunuhnya. Maka parti pembangkang pasti menjadikan ianya sebagai satu tuduhan kes pembunuhan ini mesti ada VVIP di sebaliknya. Rakyat marhaen juga yang jadi keliru.

Krisis poltik di Perak umpamanya; betapa pun Mahkamah Tinggi membelakangkan fakta pemerintah BN, memihak PR ianya hanya boleh diterima hukuman atau perundangannya tak sampai dua hari. Begitulah nilai undang-undang & nilai penatnya para peguam untuk membuat keputusan. Dijentik hanya bagaikan tahi cicak oleh BN atau UMNO keputusan Mahkamah Tinggi. Maka di mata rakyat pasti perundangan Mahkamah Tinggi; jadi Mahkamah Rendah.

Di satu pihak mengatakan mereka ada fakta & bukti yang jitu BN berhak menjadi MB di Perak, dalam masa yang sama bagaikan PR bermimpi & ditertawakan seolah-olah Mat Jenin yang berangan menjadi MB di Perak. Bairpun rakyat memilih PR memerintah di Perak. Mahkamah Rayuan menjadi lantasan yang lebih kukuh BN kini boleh tergelak besar melihat gelagat PR & penyokongnya... kecundang!.

Rakyat marhaen seperti Peluit bagaikan Pak Kadok kalah judi, terpinga-pinga tak tahu perundangan apa yang ada di negara kita. Kejap kata hak parti ini, kejap kata hak parti itu.

Peluit pernah menulis bab lompat katak dalam parti ini; seharusnya mereka yang melompat parti jangan diberikan hak masuk ke parti lawan. Tak kiralah BN punya ahli@pemimpin atau pembangkang punya ahli@pemimpin. Jika dibenarkan maka jadilah begini politik kita. Kalut. Esok lusa apa kata tetiba PR pula dapat meyakinkan pemimpin BN agar melompak parti ke PR; tidakkah nanti BN yang akan menerima musibah & PR tergelak besar. Jalan yang terbaik jika mana-mana pemimpin yang telah jadi Ahli Parlimen atau ADUN ingin keluar parti; hanya boleh jadi ahli parti bebas tidak sampai mempengaruhi majoriti yang sedia ada apatah lagi lompak ke parti lawan.

Krisis politik di Perak. Tiada lagi jalan politik yang bijak selain buburkan Dewan Undangan Rakyat (DUN) di Perak. Jika tidak dalam polimek yang sasau begini bukan mustahil DUN yang dipertikaikan ini boleh meminda perundangan di Perak menjadi undang-undang rimba. Mana tidaknya; sekarang bukan lagi kuasa memerintah jatuh ke tangan pemimpin pilihan rakyat tetapi adalah mainan golongan pemimpin atasan. Atau mahkamah yang pelik; tanpa lagi daulatnya kuasa undian dari raykat di Perak.

Jangan biarkan nasi menjadi bubur jika ada jalan penyelelesaian yang lebih baik pilihlaj jalan terbaik itu. Peluit merasakan jika mahkamah rayuan telah menolak keputusan Mahkamah Tinggi, bukan mustahil Mahkamah Persekutuan membuat kuputusan seperti Mahkamah Rayuan. Maka PR pasti hanya akan berputih mata.

Mungkin berbeda jika diserahkan kepada rakyat, siapa pun yang bakal menang dalam pilihanraya, itu adalah suara demokrasi; tak siapa boleh mentertawakannya. Mahkamah boleh lepas tangan & tidak buang masa memikirkan kes & perundangan politik yang nampak semakin naif di negara kita kini.

Peluit: Tetap rakyat biasa, punya hak untuk memilih.

Tiada ulasan: